2. januar 2015

Om prosjektkollaps ... og fine Art Quilt-bøker



Ja, en gang måtte det jo skje...
Ikke at det aldri før har skjedd at luften plutselig har gått ut av et prosjekt. Men siden jeg nå har hatt gleden av å flyte på en kreativ bølge i mange måneder, var det merkelig å måtte innse at dette her jeg nå holder på med, det blir det ingenting av, Ikke i denne omgang i alle fall - kan hende jeg virkeliggjør den (selvsagt) gode ideen på en annen måte, en annen gang.
Og jeg kan like godt innrømme at det er med en viss lettelse jeg har lagt disse lappene bort!

Siden jeg nå befinner meg i et tomrom når det gjelder nye ideer, har jeg funnet fram noen av mine art quilt-bøker. Det er slik jeg ofte får inspirasjon til nye bilder - jeg ser litt her og litt der, og etter hvert har jeg noen helt egne tanker om noe jeg vil sy.

Den første jeg vil vise fram, er en bok stappfull av ideer og teknikker. Boken går grundig til verks og tar for seg alt fra start til en god avslutting. Det er ikke lenge siden jeg skaffet meg boken, så det er ikke mye jeg har fått prøvd. Men for å si det sånn: det var en artig opplevelse å farge stoff ved hjelp av barberskum :)
Boken er skrevet av Linda Seward og heter "The Ultimate Guide to Art Quilting".

Desembermåned betyr for min del mottakelse av bursdags- og julegaver i løpet av noen få dager.
Quilterelaterte gaver er selvsagt spesielt kjærkomne. Jeg fikk noen flotte quiltestoffer, kjøpt inn hos Cordi Atelier, som jeg har skrevet om et par ganger tidligere.
I tillegg fikk jeg to bøker, del 1 til bursdag og del 2 til jul, av noen fantastiske bøker jeg ikke visste noe om - selv om jeg selv mener at jeg har ganske bra oversikt over bøker om art quilt. Tydeligvis ikke!
Bøkene heter "Masters: Art Quilts", vol. 1 & vol2.
Dette er bøker til å bli målløs av! Side etter side, bilde etter bilde, den ene fantastiske kreasjonen etter den andre.
Kunstnerne som bli presentert, kommer selvsagt først og fremst fra USA, men det er heldigvis funnet plass til mange kunstnere fra andre land også bla. Storbritannia, Danmark, Ny Zealand, Sør-Afrika - og mange flere. Også Norge har kommet med, med noen av Bente Vold Klausens fine arbeider.
Bøkene inneholder først og fremst mange bilder, og er på rundt 400 sider hver, så disse blir en nok aldri helt "ferdig" med.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar