30. desember 2014

"Ved evighetens nøklehull"




Jeg hadde egentlig tenkt at jeg ikke skulle sy noe mer i år og dermed skulle jeg heller ikke skrive noe mer i "Iinas symaskinpoesi" disse siste dagene av 2014.
Men rett før jul leste jeg diktet "Ved den stengte døren" av Hans Børli. Diktet er i hans samling "Kyndelsmesse", som kom ut i 1972. Og ordene i diktet har surret i hodet mitt gjennom hele julehelgen, spesielt setningen "Du er en kikker ved evighetens nøklehull".

For et par dager siden hadde jeg noen vage planer i hodet om en art quilt. Akkurat det er i grunnen ikke noe spesielt, som oftest er mine planer svært vage. Og sluttresultatet aldri slik jeg nesten hadde sett for meg :)
Så var det ikke annet enn å sette i gang - jeg kunne rett og slett ikke la være. Ikke vanskelig å gjette hvor jeg har oppholdt meg de siste dagene... altså på syrommet.
Men dette blir definitivt det siste jeg viser fram av mine arbeider i år!

Her er de vakre ordene til Hans Børli:

Ved den stengte døren
av Hans Børli

Du står der utenfor den stengte døren.
Venter med verk i knærne
og bekkenet tungt av innvoller...

det puster der inne,
en skygge flakker over veggen...

Du venter sitrende på at
den som bebor rommet
endelig skal komme inn i
ditt trange synsfelt.

Du er en kikker
ved evighetens nøklehull.



Og her mitt beskjedne forsøk på å få i alle fall litt av stemningen fram med mine stoffbiter og sting. Denne gangen har jeg sydd litt for hånd også; noen små blomster til blomsterengen.
Ellers er det mye frihåndsquilting her. Applikasjon også. Og selve nøkkelhullet er sydd med teknikken "paper foundationg piecing".
Det er mye som ikke kommer så godt fram på bildene siden quiltingen av bakgrunnen er gjort med svart tråd. Og det er kanskje heller ikke så lett å se at jeg har brukt en del gulltråd her. Jeg synes at slike glitrende, metalliske tråder gir en veldig fin effekt.
Bildets størrelse er 49 x 38 cm.

Ved evighetens nøklehull









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar