13. januar 2015

"Fins det et barn"

Det er ingen hemmelighet at jeg har et veldig nært forhold til Bjørn Eidsvågs musikk. Mange av melodiene og tekstene hans gjør stadig et dypt inntrykk på meg. Det har vært lange perioder i livet der jeg har følt meg nærmest avhengig av å få en daglig Eidsvåg-dose for å klare å holde meg på bena.
Det er noe med trøsten, håpet, fremtidstroen og roen i tekstene hans og stemmen hans som treffer meg veldig.

Og derfor har jeg stadig tenkt på å sy et bilde til en av Eidsvågs sanger. Men hvilken? Det er så mange av dem som betyr så veldig mye for meg...
Valget falt til slutt på vakre "Fins det et barn" fra albumet "På svai" som kom ut i 1997.

"Fins det ein tillit som aldri dør
eg e’kje sikker – det e derfor eg spør."

                              "Fins det et lys som óg sees av den blinde
                               som skremme vekk redsel og opplys’ ein te mot"

                                                                                   "Fins det ein sang som kan fargelegga sorgen
                                                                                    så ein blir litt på nikk med den smerten ein har
                                                                                    fins det et rom ein kan rop’ ut sin tvil i
                                                                                    der ein ikkje blir redd om ein aldri får svar"


Jeg fant fort ut at jeg aldri kom til å klare å få hele sangen med i et bilde.
Men litt av stemningen ... kanskje?

Bildets størrelse er 50 x 40 cm.
Her har jeg brukt litt forenklet lappeteknikk, frihåndsquilting, Raw edge-fusing.
De forsiktige gule lysstrimene er laget ved bruk av fargestifter og TAP, som jeg har omtalt tidligere her.

Og jeg har sittet i timevis og sydd perler, masse perler, på bildet.

Fins det er barn






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar