1. januar 2022

Julegaver av brukte jeans

 

Jeg har sydd en del julegaver i år, og siden alle nå har fått sine, kan jeg vise dem fram her uten å røpe noen hemmeligheter.

I år har jeg brukt en del brukte jeans i forbindelse med gavesying.
Jeg er så pass gammel at å sy nytt av gammelt egentlig ikke har noe å gjøre med at det nå (endelig!) er mye fokus på gjenbruk av klær og tekstiler. Familiens jeans har som regel aldri vært sendt til noen klesinnsamling, men jeg har tatt vare på dem og brukt dem etter hvert både til bruksting og til tekstilkunst. Med fire barn i huset har det blitt en del oppsparte jeans i løpet av årene, for å si det slik ...

Det første jeg sydde til jul i år var disse jeansveskene til svigerdøtrene mine.
De er så enkle at jeg ikke trengte noe mønster til dem. Bare sydde sammen nok biter til stykkene før jeg sydde dem sammen til vesker.
Ideen om å bruke baklommer er i prinsippet glimrende. Men du verden så mye arbeid det var i å få dem løsnet fra buksene. Det brukes sterk tråd til produksjon av jeans, det skal være sikkert. 
Fôret sydde jeg av gamle gardiner.


 


I mange år abonnerte jeg på det fantastisk flotte finske håndarbeidsbladet "Suuri Käsityö".
Mens jeg egentlig lette etter mønster til noe helt annet, falt øynene mine på disse dachshund-putene i et blad fra 2013.
Jeg hadde akkurat sydd ferdig de to jeansveskene og kunne ikke annet enn sporenstreks å sette i gang med dette prosjektet. 
Hundene/putene er rundt 80cm lange og det gikk overraskende store mengder vatt inn i dem. Men det gjør det vel egentlig alltid når en holder på med fyllvatt.
Uansett; barnebarna på 6 og 4 år var kjempefornøyde med disse rare vesener som dukket opp blant gavene på julaften.



 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar