20. mai 2021

If I can stop one heart from breaking...




For andre gang har jeg sydd en art quilt til et dikt av Emily Dickinson (1830-1886).
Du kan lese mer om henne og om art quilten "Hope" is the thing with feathers  her.  Denne art quilten befinner seg faktisk hos sine eiere i Japan!

Emily Dickinson begynner diktet med disse vakre ordene: If I can stop one heart from breaking.
Dette ønsket om å ha gjort i alle fall en liten forskjell i en annens liv er det sikkert mange som kan kjenne seg igjen i. Når det gjelder meg og mine tekstilbilder bærer også jeg på et slikt ønske; kanskje har jeg klart å gi i alle fall litt håp til noen som trenger det...?
Forresten, helt nederst finner du diktet på norsk, gjendiktet av Inger Hagerup. 

If I can stop one heart from breaking,
I shall not live in vain;
If I can ease one life the aching,
Or cool one pain,
Or help one fainting robin
Unto his nest again,
I shall not live in vain.


Art quiltens bunn er sydd sammen av mange lapper. En del av stoffene har jeg farget selv, både med rust og med "sunprint" (cyanotype).

Jeg har maskinquiltet over hele overflaten med loddrette sømmer.
I tillegg er det mye håndsøm på dette bildet. De små rundingene (og ett hjerte!) i stoff er alle omkranset av håndsydde sirkler.
Og ellers har jeg også håndsydd en del loddrette streker mellom noen av maskinsømmene.
Rundt sirklene har jeg her og der håndbrodert "klaser" av franske knuter.
All håndbroderi er gjort med mouliné-garn.

Jeg har sydd mange små glassperler blant de franske knutene. Og det er også en del perler som følger de loddrette strekene til høyre på bildet.

Bildene av den lille rødstrupen og reiret er trykket på lin.
Jeg har brodert på disse bildene med enkle sting - og det er (selvsagt) noen franske knuter rundt den lille fuglens føtter.
Disse bildene har jeg så festet til art quilten med frihåndsapplikasjon.

"If I can stop one heart from breaking" har målene:
høyde 45 cm
bredde 63 cm

kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.


If I can stop one heart from breaking

 
 

 

 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar