27. mars 2018

"Hope" is the thing with feathers





Om det finnes noe som heter akutt inspirasjon? Ja, det gjør det!
Det hender av og til at jeg vet straks jeg har lest et dikt eller hørt en sang, at jeg  begynne med en art quilt.
Og slik gikk det også denne gangen.
Diktet, eller egentlig ordene "Hope is the thing with feathers", skrevet av Emily Dicikinson i 1862, kom jeg først over på en norsk blogg. Denne ene setningen gjorde meg så nysgjerrig, at jeg måtte finne og lese hele diktet. Og for et nydelig dikt det er! Litt oversettingshjelp trengte jeg på grunn av enkelte gamle og for meg ukjente ord. Etter hvert fant jeg også Halldis Moren Vesaas sin vakre oversettelse.


Når jeg først lette etter diktet, havnet jeg selvsagt på sider der man forteller Emily Dickinsons noe spesielle liv.
Hun skrev over 1800 dikt, men bare sju av dem ble publisert i hennes levetid. Diktene brøt med datidens estetiske smak og de ble både misforstått og avvist. Senere fikk de samme diktene en stor betydning for den engelskspråklige lyrikkens utvikling og Emily Dickinson er nå anerkjent som en av de store i amerikansk litteratur.
Emily Dickinson levde et stille og beskyttet liv i Amherst i Massachusetts. Hun bodde hele sitt liv i familiehjemmet, var sky og tilbakeholden og forlot sjelden huset.
Diktene hennes gjenspeiler imidlertid en livlig og fantasifull indre verden.

I diktet "Hope" is the thing with feathers " - "Von er ein ting med fjører", beskrives håpet som en fugl som er modig og besluttsom og holder ut også i de verste stormene - uten å kreve noe til gjengjeld av oss.



Bakgrunnen til dette lille bildet er laget av lapper i fargetoner i grønt-turkis. De har jeg først festet til bunnen med Mistyfuse, som jeg endelig fikk tak i i en norsk nettbutikk og kunne teste ut. Det er to ting jeg er spesielt fornøyd med etter første forsøk: ingen limrester festet seg til symaskinnålen og det var også helt uproblematisk å sy for hånd gjennom stoffet.
Ordet "håp" har jeg trykket på bunnen ved å bruke Transfer Artist Paper (som du kan finne i emneregisteret til høyre).
Så var det fjærens tur. Den har jeg "frihåndstegnet" med symaskinen, "thread sketching" er navnet på engelsk. Jeg er ikke så veldig god til å tegne, men en fjær kan jeg da alltids få til, både med blyant og symaskin. Fjæren er sydd med hvit- og metallictråd.
Jeg har frihåndsquiltet over hele bunnen med enkel stipling.
Og perler... de måtte med denne gangen også. De er fargeløse og danner noen få striper her og der på bildet.

Bildets størrelse er bredde 37 cm og høyde 23 cm.









2 kommentarer:

  1. Så fint det ble med fjæren på den varierte blågrønne bakgrunnen. Trådvalget har sikkert noe å si her. God påske til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk! Jeg bruker stort sett en type tråd, egentlig en maskinbroderitråd, som heter Fufu. Glansen i denne tråden gir en fin effekt, synes jeg.
      Ha en god påske, du også!

      Slett