17. oktober 2020

La ikke hjertet bli grepet av angst og motløshet


 

Noen ganger treffer en tekst spesielt hardt ... eller godt ...  Akkurat slik er det med disse ordene fra Johannesevangeliet.
Så hardt - eller godt - traff de meg at jeg måtte sette i gang med en ny art quilt.

Fred etterlater jeg dere. 
Min fred gir jeg dere, ikke den fred som verden gir. 
La ikke hjertet bli grepet av angst og motløshet.
 
 (Joh 14, 27)

Hvordan beskrive slike ord med tekstilkunst...? 
Min fortolkning ble en lang og smal art quilt med blågrønt hav som går over til hvit himmel. 

Jeg har brukt en teknikk jeg har utviklet selv. Jeg har i alle fall ikke sett noen annen lage art quilter akkurat på denne måten. Om noen annen skulle likevel gjøre noe lignende, kan jeg uansett love at jeg fant på dette helt for meg selv på syrommet mitt.

Teknikken går ut på å legge smale strimler av stoff tett i tett på et bakgrunnsstoff, men ikke tettere enn at bakgrunnsstoffet skimtes mellom strimlene. Etterpå frihåndsquilter jeg over alle strimlene.
Clouet er tid og tålmodighet. Og en pinsett.
Tidligere i år hadde jeg en artikkel om denne teknikken i  Art Quilting Studio Magazine. Det kan du lese om her.

I tillegg til bomullsstoffer, har jeg også brukt andre materialer.
Blant alle bitene i bomull, er det litt mørkegrønn thaisilke i havet.
Den hvite himmelen har flere lag: nederst er det avlange stoffbiter i lyse farger. Oppå dem har jeg sydd to lag med strimler av hvit silke.

Den samme silken har jeg brukt til å gi litt liv til vannoverflaten.
Jeg har også brukt cheesecloth til dette formålet, noe av dette gas-stoffet er malt med tekstilmaling, noe er ubehandlet hvitt. (Trykk på cheesecloth i menyen til høyre, så kan du lese mer om det).

Målene på denne art quilten er
høyde 75 cm
bredde 28 cm

"La ikke hjertet bli grepet av angst og motløshet" kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.

  
La ikke hjertet bli grepet av
angst og motløshet


  


  


  



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar