27. februar 2016

Marmorering av stoff



Her på bloggen min har jeg en egen side for gode, tekstilrelaterte linker.
Da jeg selv tok en titt på denne siden, oppdaget jeg noen linker til spennende instrukser for farging av stoff, som jeg helt hadde glemt.
Her kan du se selv.

Jeg fikk altså lyst til å prøve meg på å lage marmorert stoff ved hjelp av mel og vann.
I tillegg til hvetemel, anbefaler instruksen å prøve ut andre melsorter. Det eneste alternativet jeg hadde i kjøkkenskapet, var semulegryn, så da var valget lett.

Metoden går altså ut på å lage et "klister" av 100g mel og ca. 1,5dl vann. Konsistensen skal være slik at det lett lar seg bre utover på stoffet.
Det er ikke så nøye om det er helt jevnt, tror ikke det egentlig spiller noen rolle.
Denne melblandingen skal så stå og tørke. Når den er blitt til en hard plate, sitter den godt fast i stoffet. Tiden er da inne for å  knekke platen, slik at det danner seg sprekker.

Til fargingen går det godt an å bruke tekstilmaling. Jeg valgte å bruke akrylmaling blandet med vann.
Bildet viser det første forsøket mitt. Da malingen begynte å tørke, så jeg på undersiden, at ikke så mye av malingen hadde funnet veien gjennom sprekkene og ned i stoffet. Dermed tok jeg en ny runde med å lage sprekker. Så blandet jeg en ny farge, denne gangen brukte jeg en del mer vann og tok rikelig av denne blandingen over hver flate.
Aldri så galt at det ikke er godt for noe: å bruke to forskjellige farger til marmoreringen, ga en fin effekt

Det tok først en dag før melblandingen var blitt til en tørr og hard plate. Og det gikk ytterligere en dag til malingen også hadde tørket.
Så var det å fjerne det hardnete melet. Det satt ganske gått fast i stoffet. Semulegryn viste seg å slippe taket litt lettere enn hvetemel.
Under den opprinnelige oppskriften, har folk skrevet om problemer med denne delen av prosessen. Jeg hadde ingen slike problemer, men det var så klart litt arbeid med å få løsnet alt fra stoffet.
Etter at jeg hadde fått av alt som var synlig, bløtla jeg stoffet i kaldt vann, og resten av melet løsnet da. Brukte neglebørste noen steder, men som sagt, ikke noe problem.

Siden jeg har brukt akrylmaling, hadde jeg silkepapir både over og under stoffet, da jeg strøk det. Og det var nok lurt, siden varmen fikk litt av malingen til å løsne.

Forskjellen på hvetemel og semulegryn?
Ingen forskjell når det gjelder sluttresultat, men semulegryn var mye greiere å jobbe med, når blandingen skulle bres over stoffet. Og som tidligere sagt, denne blandingen var litt lettere å få av stoffet etterpå.

Her er sluttresultatet. Ikke så marmorert som jeg hadde tenkt meg, men det er ganske enkelt avhengig av hvor mye arbeid en legger i å "ødelegge" platen. Jeg skulle visst jobbet litt mer med den saken.
Men siden dette var mitt første forsøk, er jeg fornøyd. Neste gang velger jeg et lyst, men farget stoff.
Jeg har også en link til instrukser for bruk av gelatin til farging, Det skal jeg prøve meg på snart. Fortsettelse følger...









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar