14. september 2018

Alle mine Art Quilt-blader

Det var en gang... vår og nytt nummer av Quilting Arts Magazine

Jeg abonnerer på tre amerikanske art quilt-blader. Det høres kanskje råflott ut, og gratis er det  jo ikke... men det har seg nå slik da at som utøvende art quilter trenger jeg både å bli imponert og inspirert. Og den beste måten å få til begge deler på, er ved å se hva andre art quiltere holder på med.

Det er klart det finnes andre gode kilder også. På Facebook er jeg medlem av noen grupper for art quiltere og nettet ellers også er en uuttømmelig kilde for inspirasjon. For ikke å snakke om alle de fine bøkene om art quilting som har blitt gitt ut de senere årene.

Men det er en egen glede ved å plukke opp et art quilt-blad fra postkassen. Som oftest er det også en stor overraskelse, siden jeg ikke har den fulle oversikten over når eksakt de kommer ut og når de finner veien hjem til meg.
Den siste uken har jeg mottatt to av bladene jeg abonnerer på. Og dermed fikk jeg ideen om å presentere dem alle her på bloggen + to medlemsblader som jeg også mottar jevnlig. Jeg holder meg orientert på art quilt-fronten kan man si 😄

Quilting Arts Magazine



Quilting Arts Magazine var det første art quilt-bladet jeg kom over. I mange år hadde jeg liggende ett eksemplar av bladet, kjøpt ganske tilfeldig i en norsk nettbutikk. Den gangen drev jeg med mer tradisjonelle greier, men da jeg ble opptatt av art quilting, husket jeg på bladet og bestemte meg for å tegne et abonnement.
Dette er et blad med svært variert innhold, bla. intervjuer av art quiltere, en utfordring for leserne og ikke minst: presentasjon av forskjellige teknikker. Bladet er med andre ord fullt av gode ideer.
Quilting Arts Magazine kommer ut 6 ganger i året, og er vel det absolutte "må ha" blant alle art quilt-bladene.

Her kan du lese mer om Quilting Arts Magazine.



Art Quilting Studio




Dette er et magasin med mer eksklusivt preg.
Art Quilting Studio kommer ut fire ganger i året. Bladet er tykt, det nyeste nummeret har 144 sider.
Art Quilting Studio er fullt av flotte bilder til inspirasjon, presentasjon av kunstnere og gjennomgang av forskjellige teknikker. I bladet er det alltid med noe som er "litt annerledes", ikke bare kunst som skal henges på veggen. Det kan være smykker, klær, vesker - alt utført innenfor det som kan kalles art quilting.

Her finner du mer informasjon om Art Quilting Studio.





Art Quilt Quarterly



 
Som bladets navn tilsier, kommer også Art Quilt Quarterly ut fire ganger i året.
Dette bladet gis ut av SAQA (Studio Art Quilt Associates). Du trenger ikke å være medlem av SAQA for å abonnere på bladet. Men jeg er medlem og er glad for å ha funnet min egen interesseorganisasjon 😊
SAQA is an international non-profit organization dedicated to promoting the art quilt and the artists who create them. We are an information resource on all things art quilt related for our members as well as the public. Founded in 1989 by an initial group of 50 artists, SAQA members now number more than 3,400 artists, teachers, collectors, gallery owners, museum curators and corporate sponsors.   

Men tilbake til bladet.
Art Quilt Quarterly opplever jeg som et svært seriøst blad. Ikke at de andre bladene er useriøse, absolutt ikke. Men dette bladet tar art quiltingen til et helt annet nivå siden det representerer foreningen for utøvende art quilt-kunstnere.
Hvert blad har flotte bilder av kunstverk og gode artikler om kunstnere og samlere, om museer, utstillinger mm.

Her kan du lese mer om dette bladet.





SAQA Journal




SAQA Journal
kommer også ut fire ganger i året. Dette er et blad som sendes kun til medlemmer av SAQA og er også tilgjengelig på nettet.
Dette er et fagblad, med artikler om/for kunstnere, presentasjon av medlemmers kunstverk, presentasjon av SAQAs utstillinger og aktuelle saker for medlemmer av organisasjonen.

Her kan du lese om SAQA Journal og på sidene finner du også informasjon om selve organisasjonen.


Norsk Quilteblad




Jeg skrev til å begynne med om art quilt-blader som kom til meg denne uken.
Det kom faktisk ett til blad til min postkasse, Norsk Quilteblad.
Ikke akkurat et blad spesielt for art quiltere, men det hender jo at de er innom temaet... 
Dette er medlemsbladet for Norsk Quilteforbund og for å få Norsk Quilteblad fire ganger årlig må du altså være medlem av NQF.

Her er linken til NQF, der du finner informasjon om både organisasjonen og om Norsk Quilteblad.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar