10. oktober 2016

Tusenbeinet med venner



HIPP HURRA FOR JULIAN OLE!


Det er ikke til å tro! I dag er det et helt år siden jeg fikk mitt første barnebarn.
Og for en stund siden fikk jeg spørsmålet om jeg kunne tenke meg å sy et bilde til veggen på rommet hans.
Hva som helst, ingen spesielle ønsker når det gjaldt hverken størrelse, farger eller motiv. Er det noen sak!


I noen sensommeruker koste jeg meg noe skrekkelig med å sy dette bildet.
Jeg ville ha noen enkle og tydelige motiver og valget sto til slutt mellom et tusenbein og fisker. Og det ble altså et tusenbein som ble utgangspunktet for denne art quilten.

Jeg begynte som jeg pleier - med veldig diffuse tanker om hvordan bildet skulle bli.
Første skrittet var å sy bunnen. Jeg tok fram alle restebiter i grønt og blått, og laget et "lappeteppe" av dem. Det dukket blant annet opp noen biter av et vakkert lyseblått stoff med små øyenstikkere på - perfekt til dette bildet!
Jeg frihåndsquiltet over hele bunnen med Fufu-tråder i blått/hvitt og grønt/hvitt.

Så kom den aller morsomste biten, tegning og realisering av motivene. Tusenbeinet tok form, igjen fikk jeg bruk for restelageret - denne gangen i rødt. Ideene kom etter hvert. Litt gress måtte jeg lage. Og blomster.
Himmelen så så tom ut. En humle? Ja. En øyenstikker? Og sommerfugler, selvsagt.

Jeg fant fram alle perlene jeg har spart på, og blant dem dukket det opp noen blomsterformete perler, sikkert fra den gangen datteren i huset drev med smykkelaging. Og de små marihønene i metall, som jeg har hatt liggende i mange år - endelig fikk jeg bruk for dem! Og en del små glassperler måtte jeg også få med på bildet, blant annet på sommerfuglvingene.
Slik er det vel for de fleste som driver med denne typen ting. Du har noe liggende, og du vet at en dag kommer disse knappene, disse  perlene, dette stoffet, til å være akkurat det rette til noe du lager.
Som eplestoffet, kjøpt den gangen jeg trodde at tradisjonell quilting var min greie. Da jeg nå husket på stoffet, visste jeg at en ramme av det ville være som prikken over i-en.


Får jeg presentere: tusenbeinet med venner.
Størrelsen på bildet er bredde 83 cm og høyde 43


 


 

  


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar