5. oktober 2016

Ny art quilt: "The healing day"




Igjen har jeg sydd et bilde inspirert av Bill Fay sin musikk og tekst. Her kan du lese om bildet jeg sydde i januar til en av hans sanger.

Og nÄ har jeg altsÄ latt meg inspirere igjen, denne gangen av sangen "The Healing Day".
Her er noen smÄ utdrag av teksten:

"It'll be okay, on the healing day
no more going astray, on the healing day..."


"When the tyrant is bound
and the tortured freed from his pain..."


"When it all comes tumbling down
all the palaces and parades..."


Teksten gir meg umiddelbart bibelske assosiasjoner. Som for eksempel disse ordene fra Johannes' Ă„penbaring (21,4), noe av det vakreste jeg kan lese.

Han skal tÞrke bort hver tÄre fra deres Þyne,
og dĂžden skal ikke vĂŠre mer,

heller ikke sorg eller skrik eller smerte.
For det som en gang var, er borte.





I det siste har jeg drevet en del med farging av stoffer til art quiltene mine. Jeg har prĂžvd ut flere teknikker, og denne gangen kombinerte jeg noen av dem.
Jeg startet med Ä dryppe svart tekstilmaling pÄ fuktig stoff, og brukte sÄ grovt salt til Ä lage mÞnster med. Dette er noe alle som har drevet med silkemaling, er kjente med. Men jeg mÄtte lese om bruken av salt i "Quilting Arts Magazine" for Ä skjÞnne at teknikken selvsagt kan brukes ogsÄ pÄ andre materialer.
EtterpÄ malte jeg med blÄtt og brukte igjen salt oppÄ maling.
Til slutt laget jeg gittermÞnsteret ved Ä klippe ut firkanter av kontaktpapir (en rull som jeg tror mÄ vÊre i alle fall 20 Är gammel...) Disse firkantene klistret jeg sÄ pÄ stoffet. Jeg brukte ÞyemÄl med hensikt, for jeg Þnsket ikke Ä fÄ helt linjalrette rekker.
EtterpÄ malte jeg over med svart tekstilmaling igjen.

Stoffene jeg ellers har brukt, er batikkstoffer fra Timeless Treasures, kjĂžpt hos Stoffdronning. 

Jeg har frihÄndsquiltet over hele bunnen.
Til sist sydde jeg for hÄnd streker med sÞlvfarget trÄd som fortsettelse pÄ en del av de svarte strekene.

StÞrrelsen pÄ bildet er bredde 46 cm, hÞyde 51 cm.

"The healing day" kan kjĂžpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.




Mens jeg laget denne art quilten, tok jeg bilder underveis av hele arbeidsprosessen. Disse har jeg laget tre lysbildeframvisninger av - dem finner du pÄ "Art Quilts by Iina Alho" sin side pÄ Facebook.
Lik gjerne siden min, og du vil da fÄ muligheten til Ä fÞlge meg der ogsÄ :)


"The healing day"





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar