12. november 2016

Skogen langt borte - inspirert av Eeva Kilpi



Finsk lyrikk i norsk oversettelse finnes det ikke så altfor mye av, men noe finnes det jo.
Jeg kom over en slik sjeldenhet, da jeg fant en samling med dikt av Eeva Kilpi, "En sang av kjærlighet", som kom ut i 1987.
Diktene er gjendiktet av Annie Riis. Dessverre ikke fra finsk, men fra svensk. Jeg synes at i denne prosessen har diktene tapt seg noe. Kanskje ikke uventet, siden de har gått igjennom to oversettelser. Jeg liker Annie Riis sine selvskrevne dikt (kanskje blir det en art quilt av ett av dem en gang...?) og hun har sikkert gjort en strålende jobb med gjendiktingen. Men jeg tror at det hadde vært bedre med en finskkyndig person til et slikt arbeid.
Til tross for denne kritiske kommentaren, så er diktet jeg har valgt, veldig fint, også på norsk.


Eeva Kilpi (f.1928) har gitt ut dikt, romaner, noveller og dagboksnotater.
Som lyriker har hun et stort publikum i Finland. Kanskje kan hun kalles en "hverdags-poet" med sine varme, likeframme og ofte litt ironiske dikt.
Kilpi er også en oppskattet prosaforfatter. Viktige tema i hennes forfatterskap er kjærlighet, erotikk, barndommen i Karelen og evakueringen derfra under krigen.
Eeva Kilpi har blitt hedret med flere litteraturpriser i Finland.
Det eneste som er oversatt til norsk av hennes store produksjon, er diktsamlingen "En sang om kjærlighet".



Jeg sier ofte, at håpet er et viktig tema for meg i min kunst.
Kan hende at dette diktet ved første øyekast kan virke litt motløst. Men er det egentlig det?
Min ensomhet her... og der, langt borte, horisonten ... og håpet?
Som alltid, er du som leser også her fri til å fortolke et dikt som du selv vil. Dette er bare mine tanker - og min art quilt-fortolkning. Som du også er fri til å fortolke akkurat som du vil.

Her er diktet på norsk, og for den interesserte, også på originalspråket finsk.


Skogen langt borte
horisonten langt i det fjerne
frosne jorder milevis imellom.
Min ensomhet så nær
ved siden
av meg her under teppet.



*****

Kaukana metsä
kaukana taivaanranta
hallaista peltoa pitkälti välissä.
Minun yksinäisyyteni lähellä,
aivan liki,
vieressä peiton alla.




Bildet, som jeg har kalt "Skogen langt borte", har bredde 40 cm og høyde 30 cm.
Denne art quilten kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.

Jeg har brukt flere teknikker til å sy bildet.
Himmelen er laget av et håndmalt stoff. Dette området har jeg frihåndsquiltet.
Også kantbåndet er laget av stoff som jeg har malt selv.
Fjellene, trærne og de frosne jordene, er frihåndsapplikerte.
Frosten langs kantene og de frosne plantene, har jeg laget ved å bruke forskjellige tråder og garn og "vannoppløselig plast" (må vel egentlig være noe limaktig stoff, og ikke plast, som løser seg opp?)

Her kan du se hvordan "frosten" så ut, etter at jeg hadde sydd over den, før jeg la det hele i varmt vann. Det jeg satt igjen med etterpå, var et nettverk av tråder, som jeg festet til kanten på bildet med frihåndsquilting.




 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar