6. august 2016

En art quilt med inspirasjon fra Japan



En "japansk" art quilt, inspirert av diktet "Mann og hustru" fra diktsamlingen "Under kirsebærtreet". Denne samlingen kom ut i 1954, med Arne Dørumsgaards gjendiktninger av japansk lyrikk.
Det er en ukjent poet som har skrevet diktet, man vet bare at det er rundt 500 år gammelt.

Mann og hustru
Fjell og floder
og store hav
kan skille dem ad -
allikevel vandrer de sammen,
for deres hjerter er ett.

De japanske ordene på art quilten er trykket på biter av lutradur som jeg har skåret ut ved hjelp av en loddebolt - som jeg også brukte til de små hullene på "lappene".
Oppe til høyre står det "kone", "mann", "kjærlighet", nede til venstre er ordene "respekt", "lidenskap", "vennskap".

Kone
Mann
Kjærlighet
Respekt
Lidenskap
Vennskap

Jeg begynte ganske på måfå med det nederste feltet. Jeg har lenge spart på grønn og blomstrete thaisilke, mens jeg har ventet på det rette prosjektet til et så luksuriøst stoff. Og var altså tiden inne for å ta dette stoffet i bruk!
Jeg visste at det måtte komme vann med på bildet...så dukket noen furutrær opp... og Fuji-fjellet...
Og selvsagt måtte japanske kirsebærtrær også med!

Jeg har sittet lenge og vel med dette bildet. Og har kost meg hvert eneste øyeblikk. Det er rett og slett veldig fascinerende å se et bilde bli til etter hvert som ideene dukker opp.
Mange har spurt meg hvor lang tid jeg brukte på bildet. En gang hørte jeg dette svaret til et tilsvarende spørsmål: "Well, I'm seventy years old, so...".
Så jeg har ikke peiling. 50 timer, 100 timer, hele livet ...? Who cares!


Størrelsen på bildet er 50x65cm.


  

Som en prikk over i-en,
laget jeg et lite bilde med diktet i.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar