3. mars 2016

Nå ser vi i et speil, i en gåte




Det er ikke alt i livet som gir mening. Og selv om jeg tror at vi en gang skal se ting klarere, så tror jeg ikke at vi skal se en mening med alt. Det ville vært feil mot alle som har opplevd veldig vonde ting i livet, om det vonde skulle bli forklart bort eller rettferdiggjort.
Men kanskje blir det slik, at vi vil forstå sammenhengene bedre. Kanskje blir det slik, at vi vil få et helhetlig bilde av livet vårt - og at dette bildet kan gi mening?
Nå ser vi i et speil, i en gåte,
da skal vi se ansikt til ansikt.
Nå forstår jeg stykkevis,
da skal jeg erkjenne fullt ut, slik Gud kjenner meg fullt ut.
Disse vakre setningene er fra Det nye testamentet, fra Paulus' første brev til korinterne (1. Kor 13,12).
Da jeg sydde en serie bestående av fire små art quilter, brukte jeg denne teksten som inspirasjon til ett av bildene.
Nå hadde jeg lyst til å lage et større bilde. Og jeg hadde lyst til å prøve meg på en fargekombinasjon jeg synes er kjempestilig, men som jeg aldri har brukt før: turkist og brunt.

Symbolikken er enkel: jeg har tenkt på midtpartiet som det fullkomne bildet over livet, bestående av mange små biter.
De større firkantene med sine litt frynsete kanter, er livet slik det er, før også disse bitene finner sine plasser i bildet.

Denne Art Quilten er sydd i flere faser, noen deler måtte gjøres helt ferdig, før jeg kunne fortsette med neste.
Det er en del håndsøm på dette bildet. Ikke prydsøm, akkurat, men mer grove sting.
Jeg har sydd for hånd over midtpartiet og over strekene. Også de firkantete lappene er festet til bildet med slike sting.

Bakgrunnen er sydd over med vann- og loddrette streker.
Jeg brukte frihåndsquilting til dette, og dermed er ikke strekene helt linjalrette - for er noe i livet egentlig det...?

Bildets størrelse er bredde 38cm x høyde 50cm.

"Nå ser vi i et speil, i en gåte" kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.


"Nå ser vi i et speil, i en gåte"











2 kommentarer:

  1. Nå var det jammen lenge siden jeg hadde vært inne på
    bloggen din ser jeg. Her var det mye fint.
    Flotte bilder du har laget.
    Likte veldig godt det treet og englevingene.
    Men alt er jo få flott, og til og med
    så har du også fine tekster til det du lager.
    Takk for det du deler og ei velsignet god helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelige ord å lese - takk, takk!

      Slett