27. desember 2015

Quiltet og applikert pekebok



For lenge siden - lenge før jeg visste om at jeg skulle få mitt første barnebarn - så jeg på nettet flere eksempler på selvsydde pekebøker. Og jeg visste allerede da, at dette var noe jeg kom til å realisere straks jeg hadde noen å gi en slik bok til.
Og det har jeg nå, en liten gutt på vel to måneder!

Jeg begynte å sy uten andre planer enn at jeg skulle quilte og applikere.
Siden jeg har en god del mønsterstoffer i stoffsamlingen min, ble akkurat de et godt utgangspunkt for noen av applikasjonene.
Og en ide visste at jeg måtte prøve meg på: å lage et par sider med "raslende" lyd.
På en amerikansk nettside så jeg at det lureste er å bruke den typen plast, som er inni esker med frokostblanding. Og ganske riktig, plasten som brukes til disse posene, er passe tykk og lager en knitrende og raslende lyd, når sidene havner mellom ivrige fingre.

Her kan du se hvordan jeg har festet plasten bak et applikert bilde, oppå vatten, slik at plasten til slutt havner inni siden.
Hver side består altså av tre lag, med vatt i midten.




Dette har vært definitivt noe av det morsomste jeg noen gang har sydd. Det gikk selvsagt en del timer til dette - men det gjorde ikke noe, så lenge det jeg har holdt på med har var så gøy!
Siden jeg har sydd i "alle mine dager", har jeg en del rester fra den tiden jeg sydde klær til barna mine. Og inni boken er det derfor flere sider med fløyelsstoff, som jeg i sin tid brukte til å sy bukser av til ham, som nå er blitt pappa :)
Også det rosa stoffet på bokpermene er restestoff... fra i våres, da jeg sydde gardiner til tantes russebil.

















Hva sier kuen på finsk, norsk, svensk?
Her finner du svaret!
AMMUU! MØ! MU!

Mitt selvkomponerte Art Quilt-hjerte måtte inn i boken også, så klart



Jeg kunne godt ha laget mange flere sider, men siden boken skulle syes sammen i midten, måtte jeg bare stoppe en gang, før det ble helt umulig å få til det...
Men hodet er fullt av flere morsomme ideer :) Jeg regner med at jeg får flere barnebarn, så dette blir en fin gave å sy etter hvert til hvert av dem!





2 kommentarer:

  1. Fy Søren så flott den var! DU er flink med symaskinen.
    Godt nytt år!
    Klem fra Guri

    SvarSlett
    Svar
    1. Ååå...! Hjertelig takk for en superhyggelig kommentar :D
      Godt nytt år til deg også!

      Slett