23. mai 2015

Radikale korssting




For noen år siden, blåste det en geriljabroderi-vind over landet.
Dette syntes jeg - og synes fortsatt - var en artig vri på en ellers  så veldig tradisjonell håndarbeidsform.

Dette var noe også jeg ville prøve meg på, men jeg oppdaget fort at humoren min ikke dreier seg om obskøne ord og seksualiserte vitser. Kall meg gjerne prippen, men sånn er det bare. Jeg har en følelse av at det er denne stilen som er den dominerende blant norske geriljabroderimennesker, men jeg måtte finne på noe annet.
Etter å ha undersøkt saken litt mer på nettet, fant jeg noe som falt mye mer i smak hos meg, nemlig Radical Cross Stitch. Her evner man faktisk å være treffsikker og morsom uten stadig å måtte "tenke koffert". Selvsagt er det banning og mye annet å finne her også, men humoren spiller i hovedsak på kontrastene mellom vakre broderisting - overraskende motiver - treffsikre kommentarer.
Her er Radical Cross Stitch på Facebook.
Her er et eksempel som får meg til å flire:



Dette ble altså utgangspunktet for mine bilder. Kanskje ikke humor en skratter seg skakk av, men litt morsomt og litt tankevekkende, kanskje.
For noen år siden produserte jeg mange slike bilder som julegaver. I den forbindelse pådro jeg meg en golfalbue (!), som jeg fortsatt sliter med. Og siden broderiene av en eller annen grunn ikke havnet blant mine mest bejublede håndarbeider (slik fortolket jeg i alle fall det nesten totale fraværet av "takk for gaven" -  😁), kan jeg jo av "helsemessige årsaker" nå angre på akkurat dette prosjektet. Litt i alle fall.






Ikke banning - bare nesten ;)

Til ett av mine norsk-finske barn, som var så lei av denne
setningen,  som står trykket på noen elektriske varmeovner.
I en periode var dette det "eneste" folk fant på å si til ham,
når de skulle demonstrere sine finsk-kunnskaper...

Ikke så skrekkelig "morsomt", men godt sagt.
Sitatet er fra Henrik Langelands bok "Verdensmestrene"


Til min panda-elskende datter

...og til enda en sønn, som elsker uttrykket "Seriøst!?"

 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar