4. mai 2015

It always seems impossible...


"It always seems impossible until it is done."
Det er Nelson Mandela som står bak disse kloke ordene, en mann beundret for sitt mot og visdom av mange, så også meg.


Jeg vet ikke hvilken spesiell anledning Mandela sa dette i, men det er lett å se for seg at dette var ord som var sanne for mange hendelser i hans liv.
Dette sitatet treffer meg veldig. Og jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste som kan kjenne seg igjen i at det ofte er lettere å få øye på problemene enn på mulighetene. 

Jeg har lenge hatt lyst til å utvide art quilt-horisonten min ved å prøve meg på "mixed media".
Dette er et uttrykk som brukes innenfor all slags kunst når forskjellige uttrykksmidler taes i bruk i samme kunstverk.
Når dette blir gjort innenfor quilting, er det snakk om maling, stofftrykk, overføring av bilder... ja, hva som helst som er mulig å gjøre når en arbeider med tekstilkunst.

Ideen til denne quilten startet med Nelson Mandelas treffende ord.
Jeg hadde lyst til å ha hele sitatet med på quilten, og brukte Transfer Artist Paper(TAP), til dette.
Jeg skrev ut teksten på TAP. Før jeg strøk den over på quilten, skrapte jeg opp bokstavene for å få litt mer liv til den svarte overflaten.

Før jeg kom så langt, brukte jeg sjablonger for å trykke noen store "blomster" på stoffet med stoffmaling.
Etterpå frihåndsquiltet jeg sirkler over stofftrykket, og enda flere sirkler i to mindre størrelser over hele overflaten.
Og til slutt frihåndsapplikerte jeg på noen firkanter, på vei til sine plasser blant alle de andre bitene.

Det fine med TAP er at bildene kan overføres på (nesten) hva som helst. Dermed lot jeg teksten komme over både quiltingen og stofftrykket.
Jeg brukte TAP også til de små blomstene. Først farget jeg TAP-papiret med vanlige oljefargestifter i lilla, blått, brunt, rosa. Deretter trykket jeg ut små blomster av arket - til dette brukte jeg datterens "utstanser", som hun bruker til scrapping. Etter å ha strøket de små blomstene på stoffet, quiltet jeg over dem også.

Bildet er rammet inn med ganske så enkel frihåndsquilting bestående av rett strek og noen "knuter på tråden".

Stoffet jeg har brukt til bakgrunn, synes jeg passer utmerket til dette formålet, siden det er trykket noen "oppmuntringsord" der på kryss og tvers, som gratitude, kindness, believe, love, bloom, follow your heart mm.

Denne art quiltens størrelse er bredde 53,5cm  x  høyde 41 cm.

"It always seems impossible until it is done" kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar