5. oktober 2021

Prehistoric Street Art


 

For litt siden ble jeg utfordret til å sy noe innenfor begrepet "street art".
Jeg var vel bare sånn litt lunkent interessert en stund, helt til jeg kom på familieturen for mange år siden til blant annet Alta.
Der så vi den fantastiske bergkunsten og jeg fant ut at det jo godt kan kalles en førhistorisk form for gatekunst.
Med dette som utgangspunkt begynte jeg å sette meg inn i helleristningenes historie i Norge. 
Det er så mye bilder og informasjon om emnet på nettet, at jeg fort oppdaget at jeg måtte konsentrere meg om motiver jeg kunne bruke i kunsten min.

Bildene jeg falt for er alle fra bronsealderen og er altså rundt 3000 år gamle.
Og for å ha sagt det med en gang: jeg har brukt stor kunstnerisk frihet når det gjelder plasseringen av motivene - det er altså ikke akkurat slik de ligger hugget i fjellet.



Bunnen til "Prehistoric Street Art #1"  er sydd sammen av stoffer i gråtoner.
"Prehistoric Street Art #2" er mer maritimt inspirert og bunnens farger går i grått og blått.
Begge bunnene er frihåndsquiltet med tråder i grått og grønt.

Figurene er malt ved hjelp av sjablonger. Jeg brukte tekstilfarge til dette. Etterpå sydde jeg over alle figurene med rød tråd.
Denne rødfargen valgte jeg fordi det er fargen som har vært brukt for å gjøre helleristningene mer synlige for oss.
Og enkelte kilder sier også at noen av figurene kan ha vært malt røde fra begynnelsen av.

"Prehistoric Street Art #1" og "Prehistoric Street Art #2" er firkantet, størrelse 43,5 x 43,5 cm.

Begge to er til salgs og kan kjøpes samlet eller hver for seg via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.


Prehistoric Street Art #1

Prehistoric Street Art #2





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar