30. oktober 2021

Ledestjerna - inspirert av Hans Børli

 


Igjen er det et dikt av Hans Børli som har vært inspirasjonen min. Det er noe i ordene, oppbyggingen og stemningen som gjør at jeg veldig fort begynner å se muligheter for tekstilkunst når jeg leser hans dikt.
Denne gangen er det "Ledestjerna" som traff meg midt i hjertet. Dette diktet er fra samlingen "Kyndelsmesse" som kom ut i 1972.


Ledestjerna
av Hans Børli

Det er mørkt, sier du
Å ja - det er ofte mørkt
på veiene, bror. Men mennesket
må VILLE sin ledestjerne, ønske den
så hett og innerlig
av hele sitt vilskne hjerte
at mørket plutselig slår ild
og stjerna står der
tindrende stor og klar
over de frosne veiene.


Denne art quilten er et typisk eksempel på hvordan jeg skaper min kunst.

Jeg sydde først bunnen av crazy quilt firkanter i gule og oransje nyanser og av et svart og et mørkeblått stoff, begge med mønster i gull. Hele denne bunnen frihåndsquiltet jeg med to blånyanser og med gult i midten.

Så kom det en runde med frihåndsapplikerte biter oppå midtpartiet. Etterpå tok jeg fram et effektgarn i gult og oransje for å få mer variasjon i dette feltet. Derfra gikk veien til håndbroderte kjedesting i oransje. Og mens jeg holdt på med det, ble det åpenbart at jeg måtte feste en del gull-fargete perler der.
I det ferdige bildet gir disse små perlene en veldig vakker effekt når lyset treffer dem. 
Til slutt avsluttet jeg dette midtpartiet med langsgående håndbroderte tungesting.

Den mørke bakgrunnen fikk også sin del av håndbroderi med tungesting i blått og svart. Og en stor mengde med knapper i svart-brunt-blått-lilla og noen i metall.

Størrelse:
Høyde 62,5cm
Bredde 43 cm

"Ledestjerna" er til salgs og kan kjøpes samlet eller hver for seg via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.


Ledestjerna




 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar