6. september 2021

Only if there are angels in your head

 


Mary Oliver (1935-2019) var en ny poet for meg da jeg så et av hennes dikt på Facebook.
Jeg ble nysgjerrig på henne og fant fort ut at hun ikke var en hvem-som-helst, men en av USAs mest kjente og solgte lyrikere som ble tildelt både Pulizer Prize og National Book Award.

Det jeg fant på nettet av hennes dikt ga meg mersmak og jeg tok like godt og skaffet meg "Devotions", et utvalg fra hele 26 diktsamlinger, den første gitt ut i 1963.

Inspirasjonen slo til allerede på side 5, da jeg leste diktet "The World I Live In" fra diktsamlingen "Felicity" (2015):

The World I Live In
av Mary Oliver

I have refused to live
locked in the orderly house of
    reasons and proofs.
The world I live in and believe in
is wider than that. And anyway,
    what's wrong with Maybe?

You wouldn't believe what once or
twice I have seen. I'll just
    tell you this:
only if there are angels in your head will you
    ever, possibly, see one.


Bunnen til denne art quilten er sydd sammen av et kjøpestoff i mørkere farge og et lysere selvfarget stoff. Fargingen foregikk på den enklest mulige måten: jeg krøllet sammen en gjennomvåt stoffbit og dryppet blå tekstilfarge oppå den. 

Det første jeg gjorde etter å ha sydd sammen bakgrunnen, var å male englevinger på den med tekstilfarge. Jeg laget sjablonger og brukte dem da jeg malte vingene. Til de største vingene brukte jeg  hvit maling, de minste malte jeg med lyseblått.

Jeg festet "fjær" klippet ut av lyse stoffer oppå de malte vingene og frihåndsquiltet over dem med hvit tråd.
Etterpå malte jeg enda flere fjær på vingene, denne gangen med sølvfarget akrylmaling.

Jeg frihåndsquiltet så over hele bakgrunnen med lyseblått.

Som siste finish sydde jeg en uant mengde små franske knuter rundt vingene og sydde også noen enkle sting mellom fjærene. Til dette brukte jeg to tykkelser av hvit DMC perlegarn.

Jeg er veldig fornøyd med sluttresultatet. Jeg ser bevegelse, glød og mystikk i bildet, akkurat som jeg ønsket.
Som en art quilt-kollega skrev til meg i en fb-gruppe: "This piece glows. Just as we would expect a quilt about angels would."

Størrelse:
høyde 59 cm
bredde 46 cm

"Only if there are angels in your head" kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.


Only if there are angels in your head







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar