21. juli 2021

One thing’s necessary / Ett er nødvendig

 

Jeg har sydd en liten art quilt som snart skal på verdensturné!
SAQA (Studio Art Quilt Associates) har stor utstillingsvirksomhet, også utenfor USA.
Mine art quilter er stort sett altfor små til kravene om størrelse som enhver utstilling har.
Til tross for denne begrensningen, har likevel også jeg noen muligheter til å delta i internasjonale sammenhenger.
Det dreier seg da om virtuelle utstillinger, eller som nå, utstillinger for art quilter i lite format.

En av SAQAs viktige oppgaver er å fremme interessen for og kunnskapen om art quilter.
SAQAs "reisende utstilling", traveling trunk show, er en måte å gjøre dette på.
Art quiltenes størrelse i denne utstillingen er ikke mer enn 10x7", dvs. 25,4x17,8 cm og de er alle montert slik at publikum kan ta kunsten i nøyere øyesyn og får da også muligheten til å bli kjent med forskjellige teknikker, materialer og kunstnere.
Alle medlemmer av organisasjonen er invitert til å delta med en liten art quilt og utstillingen vil så turnere i to år. Og det er altså denne rundturen "One thing's necessary" skal på. Etterpå blir den enten solgt eller så kommer den tilbake hjem til Norge.


Siden jeg liker å ha et poetisk utgangspunkt for kunsten min, valgte jeg et dikt av Børli.
Dette er ikke første gangen jeg lar meg inspirere av  "Ett er nødvendig".
Årsaken til at jeg ville bruke nettopp dette diktet - i tillegg til at det er et dikt som treffer meg hver gang jeg leser det - er at det er oversatt til engelsk.
Jeg kom nemlig for en tid tilbake over  "We Own the Forests and other Poems", en samling av Børlis dikt på engelsk, oversatt av Louis M. Muinzer.
Nå fikk jeg en fin anledning til å bruke ett av diktene fra samlingen.


Jeg gjengir diktet her først på norsk og så på engelsk:


Ett er nødvendig

Ett er nødvendig - her
i denne vår vanskelige verden
av husville og heimløse:

Å ta bolig i seg selv.

Gå inn i mørket
og pusse sotet av lampen.

Slik at mennesker på veiene
kan skimte lys
i dine bebodde øyne.

 

One thing’s necessary

One thing’s necessary – here
in this hard world of ours
of homeless and outcast people:

Taking residence in yourself.

Walk into the darkness
and clean the soot from the lamp.

So that people on the roads
can glimpse a light
in your inhabited eyes
.


Om art quilten "One thing's necessary":
jeg plasserte små rundinger i mørke nyanser og i gult/oransje på bunnstoffet og frihåndsquiltet rundt hver eneste en av dem et par ganger med maskinen. Etterpå håndbroderte jeg franske knuter med oransje moulinégarn og sydde også enkle forsting/tråklesting med blått garn rundt hver stoffrunding.
Prikken over i-en ble en hel del glassperler i gult og gull, som jeg festet blant de franske knutene.

Da er altså mitt lille kunstverk klart. Første steg på reisen blir å sende det til Beavercreek i Ohio der de alle samles før de skal ut på tur i den store verden igjen.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar