13. juli 2021

Den flekkete hanen 🐓




Denne art quilten har jeg hatt lyst til Ă„ realisere lenge!
Maleriet av den flekkete hanen har hengt pÄ kjÞkkenveggen min siden datteren min hadde den med seg fra skolen da hun var ni.
I mange Ă„r har jeg "truet" henne med at jeg en dag skulle lage en art quilt av hanen.
Datterens reaksjon til mine kunstneriske planer har vĂŠrt: "Nei, det gjĂžr du ikke!". 

Meeeen....
NÄ er hun straks tjuefem. I juni avsluttet hun sine mangeÄrige studier med en mastergrad pÄ Lunds universitet i Sverige. Og dermed fikk jeg bÄde anledning og grunn til Ä lage en gave til henne.

For litt siden kunne jeg endelig overrekke henne hanebildet.
Jeg var vel litt spent pĂ„ reaksjonen siden hun alltid har fnyst av mine planer. Men samtidig var jeg noksĂ„ trykk pĂ„ at hun ville sette pris pĂ„ dette som jo egentlig er vĂ„rt felles kunstprosjekt. Og det gjĂžr hun 😀

Til bakgrunnen har jeg brukt noe som jeg egentlig har tenkt pÄ som litt mislykket stoffarging. Men mislykket stoffarging finnes jo egentlig ikke. Fargen ble ikke som tenkt, nei, men det er nettopp det som gjÞr bakgrunnen spennende. Det var jo dette den legendariske amerikaneren Bob Ross kalte for "happy accidents".

NÄ var altsÄ dette stoffet med den litt udefinerbare, duse grÞnnfargen akkurat hva jeg trengte.
For Ă„ gi litt mer liv til bakgrunnen, skar jeg stoffet opp i mindre biter og sydde dem sammen igjen.
Jeg begynte med Ä frihÄndsquilte med maskinen og sydde streker som kunne minne om penselstrÞk.
Ganske fort oppdaget jeg at jeg var nĂždt til Ă„ ta en avgjĂžrelse om hvordan hanen skulle se ut fĂžr jeg kunne fortsette med quiltingen.

En liten stund hadde jeg planer om Ä "lage en Picasso" av alle delene til hanen - men kom pÄ bedre tanker etter Ä ha lagt fram denne ideen til en art quilt-gruppe pÄ Facebook.
Jeg fulgte de gode rÄdene jeg fikk og laget en "kopi" av det originale maleriet.

Det virket litt for kjedelig bare Ă„ klippe kroppen ut av et hvitt stoff. Dermed bestemte jeg meg for Ă„ teste ut om jeg kunne bruke cheese cloth til dette formĂ„let. Jeg plasserte hanens kropp klippet ut av et tynt hvitt stoff under og oppĂ„ den tok jeg en litt stĂžrre bit av cheese cloth.
Da jeg sÄ frihÄndsapplikerte flekkene oppÄ dette, ble overflaten straks mer spennende.

EtterpÄ fortsatte jeg med litt mer maskinquilting.
Men mest av alt med masse hÄndsÞm. Jeg hadde tenkt Ä brodere bare litt, men etter hvert sÄ jeg at jo mer hÄndbroderi jeg tilfÞyde bildet, jo finere ble overflaten.
Til broderingen har jeg brukt bÄde mouliné-, perle- og ullbroderigarn. Det sistnevnte er faktisk rester fra den gangen min svigermor fikk sydd seg sin Bergensbunad i begynnelsen av 90-tallet. Den bunaden er det min datter som har arvet, sÄ dette er en fin, liten detalj som har sin helt egen betydning for henne.

Det gikk en del timer til dette lille bildet pÄ 30x40 cm.
Her er det stor kjérlighet i hvert sting 💓

Jeg har limt art quilten oppÄ en ferdig montert kanvas som jeg fÞrst malte med turkis.





  





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar