28. juni 2021

In the midst of darkness, light persists

 


The Festival of Quilts er Europas største quilt-utstilling og går av stabelen i Birmingham hvert år. Her kan du lese mer om den.
Takket være sosiale medier, ble jeg i våres oppmerksom på at Great British Quilter hadde utlyst en utfordring/konkurranse for små quilter i forbindelse med denne utstillingen: "Hope Mini Quilt Challenge"Størrelsen var fastsatt til 12x12", det vil si ca. 30x30cm.
Organisasjonen er britisk, men akkurat denne utfordringen gikk ut til quiltere i alle verdens land. 
"You do not have to be British or reside in the British Isles to enter.  Just British loving!
No problem 😎

Dette var en utfordring jeg ikke kunne overse.
Jeg har laget mange art quilter rundt "håp" og blir nok aldri lei av temaet. Helt spesielt er jeg fasinert av å prøve å gi uttrykk for det som er håpets kjerne: lyset i mørket.
Denne gangen lot jeg meg inspirere av Mahatma Gandhi sine ord:

In the midst of darkness, light persists. 


Siden jeg nå har lagt ut i det vide og brede om denne konkurransen, har du kanskje allerede gjettet at min art quilt er blant de femti utvalgte som stilles ut i Storbritannia i månedsskiftet juli-august.

I går kveld kom mailen, og i dag tidlig var det bare å sette i gang med alt som måtte gjøres før quilten var klar til å sendes.

Det var to ting som manglet.
Den første var løpegangen, som måtte lages etter en spesiell instruks. Og dermed lærte jeg noe nytt i dag også - og kommer nok i framtiden til å bruke denne metoden. Hvis løpeganger/"sleeves" er noe som interesserer deg, finner du instruksen her.
Det andre som måtte gjøres, var riktig merking av quilten med navn, adresse mm.
Så var det bare å skynde seg til å pakke og frankere den for å få sendt bidraget mitt av sted så fort som mulig.


Og her er altså min lille quilt som snart skal stilles ut i fint internasjonalt selskap blant store quilter og quilter-selebriteter.

De lilla bladene er frihåndsapplikert med maskin oppå en bunn jeg har satt sammen av to stoffer i lilla.
I midten har jeg frihåndsquiltet enn slyngende stengel med hvitt. Jeg har også sydd noen hvite streker som følger bladene.
Håndbroderiene med hvit perletråd følger maskinsømmene. I tillegg har jeg brodert litt inni bladene.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar