11. mars 2021

Håpets blå fugl

 

Våren kom fort til Hedmarken og det var antageligvis de vår-vibbene som ga  meg lyst til å sy et bilde med fuglekvitter og løvsprett.
At det nå, i løpet av ett døgn har lavet ned mer snø her enn i løpet av hele vinteren, det er en helt annen historie.

Det er Jan-Magnus Bruheim sitt dikt "Ein gong" som er inspirasjonen min denne gangen.
Diktet er fra samlingen "Flo og fjøre" (1984).

Ein gong
av Jan-Magnus Bruheim

Som dagen hallar,
stig i deg ein song.
Ei vemods glede
at det var ein gong.

Det syng og dulpar
i kvart hjarteslag:
Det er ein gong -
Du lever. No. I dag!

Men sælare enn alt
er voni med sin song.
Ein jubel inni barmen
at det blir ein gong.


Som oftest gir jeg art quiltene mine det samme navnet som diktet har.
Denne gangen bruker jeg min kunstneriske frihet til å kalle bildet "Håpets blå fugl".

Bakgrunnen til denne art quilten er bygget opp av jarekanter. Der er det som oftest tekst og motiver i samme farger som selve stoffet. Det har alltid føltes som sløsing å kaste disse kantene når jeg har skåret dem av.
Så oppdaget jeg på nettet mange varianter av "selvage quilts", altså jarekant-quilter. Det var jo en aha-opplevelse i seg selv. Og nå har jeg videreført denne ideen til tekstilkunsten min.

Jeg har altså sydd smale stoffstrimler oppå hverandre for å danne bakgrunnen for dette bildet.
Treet og fuglen og noen av blomstene er frihåndsapplikerte med maskin. I tillegg er det noen gresstrå som er frihåndsapplikert og noen som er frihåndsquiltet.
Og så er det en del håndbroderi på dette bildet. Jeg har brukt franske knuter til noen av blomstene. Og fuglekvitter-bølgene er også sydd for hånd - med oransje og kobberfarget moulinégarn.

Bildets størrelse er
høyde 30 cm
bredde 39 cm

Jeg har forøvrig sydd flere art quilter til Bruheims dikt.
Klikk på navnet hans i menyen, så får du se dem.


Håpets blå fugl




 








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar