3. april 2020

Håpets små glør



Jeg har holdt på med art quilting i sånn ca. 7 år, kanskje også mer. Jeg vet ikke helt når jeg begynte eller hva jeg vil kalle "min første art quilt".
Det har vært en fin prosess etter hvert å finne min indre symaskinpoet  mens jeg har utviklet min måte å gjøre ting på. Jeg tilegner meg stadig vekk nye teknikker og tar i bruk nye materialer, men jeg tror at jeg likevel nå har noe som jeg vil kalle mitt eget uttrykk.

Av og til når jeg ser på noe jeg har laget de første årene, kan jeg tenke at det der hadde jeg gjort på en annen måte i dag.
Og der kommer vi til denne art quilten, opprinnelig sydd i 2014. Da jeg nå kom til å se på den, tenkte jeg: etter dagens målestokk er denne art quilten uferdig og "bare" en bakgrunn. Her mangler det rett og slett både applikasjoner, håndsøm og perler!


Yoshimoto valgte forfatternavnet 
Banana på grunn av bananblomstens
skjønnhet
"Håpets små glør" har altså gjennomgått en fornyelse, men inspirasjonen er fortsatt den samme - og den føles veldig aktuell akkurat nå, midt i denne spesielle pandemi-tiden.

Japanske Banana Yoshimotos bøker er blant dem som har gjort et stort inntrykk på meg.
To av dem er oversatt til norsk: "Kjøkken" og "Innsjøen".

Yoshimoto bruker et vakkert språk i sine tekster og fine sitater finnes det mange av i dem.

Her er en som jeg synes er spesielt fin, fra romanen "Innsjøen".
Og dette er altså også inspirasjonen til denne art quilten:

"Ingen kan komme her og si at man ikke kan varme sine frosne hender og bein på håpets små glør."

Bakgrunnen (!) til denne art quilten er sydd av mange stoffstrimler. Jeg har frihåndsquiltet over hele bakgrunnen.
Oppå dette har jeg laget mønster av runde stoffbiter. De gullfargede bitene er klippet ut av lutradur som jeg har malt med gullmaling.

Jeg har frihåndsquiltet over alle sirklene med maskinen. Etterpå har jeg sydd rundt hver av dem for hånd. Noen har fått små glassperler rundt seg. Ellers har jeg brukt broderigarn i både bomull og ull til stingene rundt sirklene.
Legg merke til at blant alle sirklene har jeg gjemt et lite gullhjerte!

Størrelse:
høyde 46cm
bredde 36cm

"Håpets små glør" kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.



Håpets små glør

 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar