15. november 2018

Sommarhuset - inspirert av Edvard Hoem



Sommarhuset
(Annonse for tolmod)
av Edvard Hoem

Nå er det tid for å tenke på overvintring.
November er ikkje staden for meiningslaus tvil.
Slepp ikkje lengsel frå deg. La ikkje drøm gå bort.
Med tida skal alt bli betre. Med tida skal alt bli godt.

For ein morgon skal du kanskje vakne i eit sommarhus
langt på andre sida av mørker og glatte fortau.
Du skal vakne til ei reinare luft enn her
og høre barns morgonlatter gjennom lyse rom.

Du skal vakne til ei solblank vik med mange kvite båtar
til ein søndagsmorgons flom av lys igjennom opne glas.
Du skal springe ut på doggvåte, grøne plenar
og så kle deg, i nyvaska sommarfargar, ete frukost
uten smaken av dagen før i din munn.

Med tida skal alt bli betre.
Du tenker bare på dette og blir vissare for kvar dag:
Det er eit sommarhus som ventar på deg der!
Bortanfor alt vondt.
Der ingen har aning om
anna enn sommar.

Det er rart med det. Noen dikt treffer oss sterkere enn andre. Og dette diktet, "Sommarhuset" skrevet av Edvard Hoem, har jeg opplevd å bli kraftig truffet av to ganger.  
Første gang var for noen år siden. Så glemte jeg diktet... helt til allehelgensdag i år, da jeg oppdaget det på ny. Det er kanskje ikke tilfeldig at disse ordene føltes spesielt nære og gode akkurat på den dagen.
"Sommarhuset" er fra diktsamlingen "Som grønne musikantar" som Edvard Hoem debuterte med i 1969.

Jeg har ikke sydd en eneste art quilt siden begynnelsen av oktober. Og det er en veldig lang periode i min kalender. Jeg har ventet på inspirasjonen - den kan ikke tvinges fram.  Av gammel erfaring visste jeg at jeg måtte bare være tålmodig, et eller annet sted fantes det en tekst som ville sette meg i gang. Og etter at jeg hadde lest "Sommarhuset", gikk det ikke mange minuttene før planene om en art quilt begynte ta form i hodet mitt.
Her var det jo bare å følge poetens ord. Alt lå til rette for et bilde med sol og sommer og et sommerhus.

Bildet er bygget opp av strimler og applikasjoner oppå ett helt stoffstykke i blått. Alt er festet til bunnen med Steam-A-Seam. Og som vanlig har jeg frihåndsquiltet over det hele med forskjellige nyanser av FuFu-tråd (og noen andre trådtyper).
Refleksjonen på vannet har jeg gjort ved å fargelegge området med Inktense-fargeblyanter før frihåndsquiltingen.

Størrelsen på bildet er bredde  40,5 cm og høyde 47 cm.

"Sommarhuset" kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.



Sommarhuset





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar