14. mai 2018

I eventyrskogen




At tiden flyr, det er en sant og visst.
I 2015 fikk jeg mitt første barnebarn, Julian. Og i dag, ikke fullt tre år etterpå, fyller lillebroren Lucas, ett år!
Da storebroren ble ett år, ønsket foreldrene en art quilt til rommet hans. Her ser du hvordan den ser ut.
At lillebror skal ha sin egen art quilt, er en selvfølge 😊😊

Det skjer ikke så ofte at jeg syr uten å ha en eller annen form for tekst å forholde meg til. Derfor blir det å sy slike fantasibilder en veldig annerledes prosess.
Da jeg begynte på dette bildet, hadde jeg ingen større planer enn "et tre" og et gult stoff som ble feilsendt til meg fra en nettbutikk og som jeg ikke helt visste hva jeg skulle bruke til.
Men jeg er aldri bekymret over ikke å få brukt opp stoffer, uansett hvilken farge eller hvilket mønster de har. De mest "umulige" stoffene viser seg alle en vakker dag å være akkurat det rette stoffet til en art quilt. Og slik var det også med dette gule stoffet; det var akkurat dette barneromsbildet det skulle brukes til.

Det er jo ikke noe uvanlig i at jeg syr etter improvisasjonsmetoden.
Og slik ble det også med treet til Lucas. Jeg skulle egentlig gjøre dette så enkelt som mulig. Det skulle være blader i mange farger og innimellom skulle jeg feste masse hjerte-formede knapper, som har ligget og godgjort seg i mitt lager i alle fall i ti år - hvis ikke mer.
Etter å ha fått en del hjerter på plass, så jeg at det ikke ble slik jeg hadde tenkt... av med dem. Da "dukket" alle fuglene opp. Først uglen, så de mindre fuglene - med hjerteformede vinger - og til slutt fugleredet.
Og slik kom alt på plass, solen, fluesoppene, blomstene.
Sommerfuglene, marihønene og øyenstikkeren er alle klippet ut av ett og samme stoff.
Jeg har brukt Steam-A-Seam til alle applikasjonene.

Jeg festet masse gule glassperler rundt grenene. Så bestemte jeg meg for å sy en enkel stipling med gul moulinegarn rundt treet. Tanken var vel at det skulle være nok til å holde bakgrunnsstoffet fint på plass. Det var det ikke. Dermed ble det tre runder rundt så å si alt på treet. Og noen striper i blått og grønt oppe og nede.
Det som skulle bli et enkelt arbeid, tok mye lenger tid enn forventet. Og jeg hadde i alle fall ingen planer om håndsøm - som det tok mange timer å få fullført.
Men da, ser du, da lå stoffet slik det skulle og symaskinpoeten kunne si seg ferdig og fornøyd med enda en ny art quilt 😘

Dette bildet har følgende mål:
bredde 51cm
høyde 52cm









2 kommentarer:

  1. Du er utrolig flink med symaskinen og fantasien😊👍 Vakkert❤️

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, hei! Og tusen takk for en veldig hyggelig kommentar :)

      Slett