21. april 2018

I begynnelsen var Ordet



For litt siden fikk jeg spørsmålet om jeg noen gang har sydd en art quilt til Johannesprologen  - eller om jeg kunne tenke meg å gjøre det.
Svaret mitt var ganske enkelt at det har (hadde) jeg ikke gjort. Og svaret mitt var også, at jeg ikke pleier å ta imot slike spesifikke bestillinger. Tekstene jeg bruker til kunsten min, er jo ikke tilfeldige tekster, men ord som jeg opplever som spesielt inspirerende akkurat der og da. En slik inspirasjon kommer ikke på bestilling.

Men så har det seg jo slik, at når jeg først har fått en slik idé - eller kanskje skal jeg si utfordring - så jobber underbevisstheten med saken, uten at jeg er så veldig klar over det. Og slik gikk det denne gangen også.
Det var ingen vei utenom ... jeg bare måtte sy en art quilt med utgangspunkt i Johannesprologen.


Johannesprologen er navnet på begynnelsen av Johannesevangeliet. "I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud..."
Dette er nok kjente ord for de fleste, du finner Johannesprologen i sin helhet (Joh 1, 1-18) her.

Igjen var det bare å innse, at det ikke er mulig å sy et bilde der "hele teksten" kommer fram. Jeg måtte ta utgangspunkt i noe av teksten, følge følelsene mine, og la prosessen gå sin gang.

Denne art quilten er 35cm bred og 65cm høy.
Jeg har først bygget opp bunnen av stoffbiter. Deretter har jeg frihåndsapplikert alle de oransje bitene på plass. Sirkelen øverst er laget ved bruk av vannoppløselig plast, og den er etterpå festet til bunnen med både maskin- og håndsøm.
Det er i det hele tatt mye håndsøm på dette bildet. Jeg har sydd en del stråler med moulinegarn i oransje og gull. I tillegg er alle gullperlene festet for hånd. Og det dreier seg om mange perler, skal jeg si deg. Hvor mange, vet jeg ikke. Men helt garantert hundrevis.

Det skarpe øyet kan skimte et ord mellom strålene, λόγος (logos). Det er gresk, og betyr ordet.


I begynnelsen var Ordet

λόγος





2 kommentarer:

  1. Godt at underbevisstheten din jobbet med teksten, for quilten ble fantastisk flott!

    SvarSlett