9. desember 2017

Pyramidale nevroner. En art quilt.


 


Når man først har fire barn, så har man mye å skryte av.
Og denne gangen må jeg fortelle om min nest eldste sønn, 27 år gammel, som denne uken ble doktor, altså Ph.D. Etter flere års hard jobbing og forskning i sitt fagfelt, datalingvistikk, disputerte han ved det ærverdige, over 400 år gamle universitetet i Groningen, Nederland.
Hva kan jeg si, annet enn at jeg er mektig imponert over hva han har fått til.

Hovedbygningen til Rijksuniversiteit Groningen.
Med hundrevis av parkerte sykler, selvsagt.
Man er jo i Nederland.

Vår korte tur til Nederland var svært regnfull, slik været i Groningen ofte er. Det gjorde ingenting, for det vi opplevde var selvsagt verdt å få med seg, uansett vær. Det er noe helt eget ved en institusjon med flere hundre års tradisjoner, som taes i bruk ved slike spesielle anledninger som en disputas er.
Og ikke minst er det noe helt eget ved å se sitt eget barn forsvare avhandlingen sin og snakke om ting jeg ikke skjønte så veldig mye av. Det er lenge siden jeg innså at ungene mine er mye klokere enn hva jeg er!
I tillegg til dette, laget vi oss selv en helt særegen opplevelse, ved å leie oss en vaskeekte nederlandsk husbåt som husrom, og sov to netter til lyden av bølgeskvulp og knirking fra båten.
Uvant, men veldig gøy! Ja, kanskje rett og slett litt eksotisk.




Så til art quilten.

Tidligere i år ble jeg kontaktet av en språkforsker, som ønsket å bruke en av art quiltene mine på permen til doktoravhandlingen sin. Det kan du lese om her. Dette fortalte jeg selvsagt om til min egen doktorand, som syntes at denne ideen var veldig bra. En liten stund trodde jeg faktisk at han ville ha mammas kunst på doktoravhandlingen sin. Men den gang ei...!
Men han visste om Greg Dunn, en kunstner som lager bilder med utgangspunkt i de vakre formene til bittesmå nevroner, altså nervecellene i hjernen. Dette var midt i blinken for sønnen min, og slik endte ett av denne kunstnerens bilder på permen til doktoravhandling.


Jeg hadde selvsagt veldig lyst til å gi en personlig art quilt-gave til den nybakte doktoren. Med nervecelle-ideen i tankene, så jeg på mange fantastiske bilder på nettet. Spesielt fascinert ble jeg av pyramidale nevroner, eller pyramideceller. Formen deres kan ligne på både blomster og trær.
Inspirert av et slikt bilde, tegnet jeg en skisse, som jeg kunne bruke til en art quilt. (Tegningen til venstre er ikke min - så flink til å tegne er jeg ikke...)
Så morsomt det er å gjøre noe som jeg i utgangspunktet aldri hadde tenkt på som en mulighet en gang!

Jeg har festet bildet på en ferdigmontert kanvas, malt med en mørk farge ett sted mellom brunt, burgunderrødt og mørkelilla.
Størrelse 30x40cm.


"Pyramidal neurons"







8 kommentarer:

  1. I want to learn some of your beautiful and creative ideas. How do I sign up for you blog and translate your page?

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks for your message.
      I'm not sure what you mean by signing up?
      If you don't have a translate function on your browser, maybe you just hva to copy the text and use Google Translate?

      Slett
  2. Så flott dette bildet ble. Jeg liker kontrastene mellom fargene og det mørker. Gratulerer med doktor-sønnen!

    SvarSlett
  3. Fantastisk å komme innom bloggen din i dag :-)
    Gratulerer med sønnen, så bra! (Jeg har også 4 barn, nr.2 er 27 :-)

    Herren velsigne deg og dine.
    Herren velsigne bildene, bloggen og den som ser

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det var gode ord å lese :)

      Slett