29. desember 2017

Og så har jeg sydd enda en pekebok



Tiden er inne for den aller siste "julegaveavsløringen" i denne omgang.

For to år siden sydde jeg en pekebok for første gang. Det kan du lese om her.
I år fikk jeg mitt andre barnebarn, og jeg kunne jo ikke annet enn å lage en egen bok til ham.
Kanskje er det "galskap" å bruke så masse tid og energi på én gave - for det ble virkelig mange timer som gikk til dette prosjektet - men hva gjør vel det, når å lage denne boken til mitt eget barnebarn, ga meg en slik glede!

Denne gangen brukte jeg en gammel barnebok-idé som utgangspunkt, med applikerte tall på venstre side og tilsvarende antall figurer til høyre.
Av årets artigheter kan jeg nevne en strikket fingervante, som det går an å putte en liten hånd i.
Inne i en annen side har jeg festet en raslende plastpose med mange små knapper i.
Til en av sidene malte jeg store treperler som kan føres gjennom små "tunneler" som jeg har festet til siden.
Til en annen side festet jeg (godt!) knapper i forskjellige størrelser, som allerede på julaften viste seg å være en stor suksess - den unge herren var spesielt interessert i å slikke og sutte på disse, og på treperlene 😂

Også denne gangen er det en del "historiske" stoffer med, stoffer som jeg i sin tid sydde bukser av til barna mine. Og en bit bevernylon, som jeg brukte til reparasjon av parkdresser. Utrolig hva man kan finne i sine gjemmer.
I det siste har jeg fått brukt opp mange stoffrester, som jeg ikke får  brukt til art quiltene mine. En (stor) del gikk til lappeteppet jeg sydde. Noen fikk jeg brukt til juleduker, og en del smårester gikk til denne pekeboken. Det dreier seg om stoffer med påtrykte motiver av ymse slag. Slike stoffer skaffet jeg en del av, da jeg fortsatt trodde at tradisjonell quilting var min greie. Og slike stoffer bruker jeg definitivt ikke når jeg lager bildene mine.

Denne pekeboken ble litt større enn den forrige. Beskrivelsen blir ellers den samme som sist.
Ideene strømmet på og planer ble justert og kassert mens jeg sydde. What else is new...?
Allerede nå vet jeg at om/når jeg skal sy flere slike bøker, kommer jeg ikke til å ha noen problemer med å finne på nye motiver og idéer.

Jeg tror jeg nå skal la bildene tale for seg.





 






 







4 kommentarer:

  1. Fantastisk👍Det finnes jo nesten ikke grenser for hvor mye tid man kan bruke for å glede barnebarn - og seg selv😀🎄❤️😉 en strålende idé😀

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har du rett i! Barnebarna får oss til å gjøre nesten hva som helst :D Og en slik pekebok hører til slike "hva som helst". Ville aldri satt i gang med dette for et "fremmed barn".

      Slett
  2. "Boken for evigheten" - fantastisk du gjorde det.
    Det vil bli bevart. Så fint.
    NyttårsHilsen fra Viola. God nyttår til deg og dine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det skal godt gjøres å slite ut denne :D
      Godt nytt år!

      Slett