12. juni 2017

Bestemor for andre gang 💙 💙

  
  


Mens jeg har ventet i spenning på mitt andre barnebarn 👶👶, har jeg selvsagt drevet med en del håndarbeid.
Nå er gutten født, og jeg kan endelig vise fram hva jeg har holdt på med de siste månedene.



Det første jeg satte i gang med, var et heklet babyteppe.

Utgangspunktet var masse restegarn (bomull) som har samlet seg i årenes løp. Etter hvert kjøpte jeg noen nøster til hos Søstrene Grene.
Teppet er laget av "Afrikanske blomster". Dem finnes det mange oppskrifter til på nettet. Jeg har brukt denneIkke la deg skremme av at oppskriften er på finsk. Nederst på siden finner du en engelsk oversettelse 👍😂
Ellers har jeg heklet uten oppskrift. Jeg bare heklet og heklet til jeg hadde nok blomster. De halve blomstene på kanten fant jeg ut av mens jeg holdt på med teppet, og har dessverre ikke noen instrukser å dele med dere.

Det er hele 30 år siden jeg ble mamma for første gang, og mye har skjedd på babyfronten siden da. Det har jeg oppdaget spesielt i forbindelse med at jeg har fått barnebarn. Jeg visste for eksempel ikke, hva et babynest var for noe, før jeg for et par år siden fikk spørsmålet om å sy ett.
Og nå har jeg lært noe nytt igjen. Jeg lette egentlig etter oppskrift til noe som lignet på denne sovedukken jeg heklet for rundt halvannet år siden, da mitt første barnebarn kom til verden.
Blant alle oppskriftene jeg fant, kom  jeg over mange oppskrifter til det som på engelsk kalles lovey / security blanket og som på norsk kan kalles en koseklut (med hode). Eller en kosedukke, kanskje...? Eller så har dette et eget navn, som jeg ikke kjenner til.
Jeg har vel for så vidt sett slike i leketøysbutikker, og da jeg nå oppdaget at det selvsagt finnes både hekle- og strikkeoppskrifter til slike, var det bare å sette i gang. Jeg synes at det er alltid gøy å lage noe jeg aldri har laget før!

Jeg falt for ideen på denne bloggen.
Oppskriften til firkant-delen ble jeg bare frustrert av. Det var ting der som jeg rett og slett ikke kunne fatte, så da bestemte jeg meg ganske enkelt for å hekle en stor bestemorrute.
Instruksen til hodet og hatten var mer begripelig, og jeg fulgte den uten problemer.
Jeg har brukt bomullsgarn fra Søstrene Grene.





Og til slutt må jeg vise fram denne bodyen.
Når far er norsk / finsk og mor er svensk, må barna deres vel kunne kalles for gode produkter av nordisk samarbeid...?

Flaggene og teksten på bodyen er trykket på med TAP, som jeg ofte bruker til overføring av tekst og bilder til art quiltene mine.










4 kommentarer:

  1. Gratulerer med nytt barnebarn! Så hyggelig med alt du har laget. Afrikanske blomster har jeg også heklet (til vesker), men det er en stund siden :) Morsom idé med trykket på bodyen, og kosekluten er også en fin gave!
    Min eldste datter har forøvrig akkurat begynt å lære seg finsk. Det er nemlig en finsk forfatter som har skrevet en bok som hun så gjerne vil lese. Den er ikke oversatt, så da er det bare å gå i gang med å lære seg et nytt språk... :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har vært veldig hyggelig å lage litt forskjellig i ventetiden.
      Så imponerende med finskstudier! Hvilken forfatter er det som får henne til å gå så grundig til verks?

      Slett
  2. Svar
    1. Spennende! Jeg måtte lese litt om Leena Krohn nå. Har ikke lest noe hun har skrevet, men jeg har sett filmen "Pelikanmannen", som baserer seg på en av hennes bøker.

      Slett