16. januar 2017

"Som natt og dag" - en art quilt til et dikt av Åse-Marie Nesse




Som natt og dag
av Åse-Marie Nesse

Når natta har nådd ned
til si yttarste grense
og mørket ikkje kan bli mørkare
hentar ho opp sine løynde ressursar
- og morgongry skjer


Når eit menneskehjarta
har kome langt nok ned
kan plutseleg mørket slå sprekkar
og lyset sive inn
frå botnen


Vi er døgnville alle
i tider av vårt liv
men den som ein gong
har stått opp frå dei døde
er aldri redd mørket
sidan


Åse-Marie Nesse (1934-2001)  var lyriker, forfatter og oversetter. I tillegg underviste hun i tysk litteratur ved Universitetet i Oslo.
Som lyriker debuterte hun i 1970 og ga ut til sammen elleve diktsamlinger, som alle kom ut i flere opplag.
Som oppleser var hun kjent for sin sterke utstråling.

Åse-Marie Nesse er blitt kalt "den tapte salmedikteren". De to salmetekstene hun skrev, "Og natta ror sin lette båt" og "Du spenner ut stjerneteltet", står begge i salmeboken. Så fint det hadde vært, om hun hadde skrevet flere!
Hennes kristne tro skinner igjennom mange av diktene. Her er avslutningsordene i diktet "Kalypso":

Eg tenner eit fyrlys
for all villfaren kjærleik,

så vegen til det lova landet 
blir synleg i natt.


Det er altså diktet "Som natt og dag", som denne gangen satte i gang mine art quilt tanker. Diktet er fra samlingen "Nomadesongar", som kom ut i 1978.
Åse-Marie Nesse sa om sin egen diktning, at hun skrev for at mennesker skal kunne gå oppreist gjennom livet. Og det er nettopp slike dikt med ord og bilder om håp, som jeg liker aller best. I dette diktet fikk jeg likevel litt problemer med siste verset.
"... den som ein gong har stått opp frå dei døde, er aldri redd mørket sidan" syntes jeg var vel kraftige ord å bruke om menneskelig lidelse. Mine egne perioder i det mørkeste mørket, har i alle fall ikke gitt meg følelsen av aldri å være redd mer - snarere tvert imot.
Men så ble jeg gjort oppmerksom på at disse ordene ikke nødvendigvis dreier seg om oss vanlige mennesker, men om Kristus. Og da fikk diktet plutselig en helt ny dimensjon - og ble enda mer sant.

Jeg så straks for meg at jeg måtte bygge bildet opp av flere små bilder. Derfor ble det mange forskjellige teknikker jeg tok i bruk, du finner dem nederst ("etiketter").
Alltid morsomt å lære seg noe nytt. Jeg har i lang tid hatt lyst til å lære å sy sammen ferdig quiltede blokker, og det har jeg altså gjort nå. Det frister absolutt til gjentagelse, for dette var slett ikke så tidkrevende som jeg trodde. Her finner du en grei instruks.

Størrelsen på bildet er høyde 62cm, bredde  49,5cm.
"Som natt og dag" kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.
"Som natt og dag"










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar