6. februar 2017

Sommerfugler




Sommerfugler
av Harald Sverdrup

Ved hemmelige stier letter sommerfugler:
Øyeblikk som gnistrer til i fargeprakt,
mysterier som flagrer bort og lynsnart skjuler
fortid, fremtid, anelser som plutselig ble vakt.

Guds nærhet åpner seg i glimt for dine sanser,
skjønnhet sitrer et sekund i utbredt hvil.
Tilværelsen flyr gjennom deg med ett - du danser.
Stunden svever, hjertet gjestes av et tidsløst smil.


Med en gang jeg leste dette diktet, så jeg for meg et bilde med mange fargerike sommerfugler på. (Diktet "Sommerfugler" står i samlingen "Isbjørnfantasi", som kom ut i 1961).
Etter hvert utviklet ideen seg, og jeg fikk lyst til å se på "sommerfugler" som noe mer enn bare insekter.

I et gammelt familiealbum fant jeg bilder fra 30-tallet (tror jeg). Det er noe veldig sjarmerende med måten mennesker stilte seg opp for fotografen på den gangen, også når fotografen var en amatør. En ny fin kjole var en god nok grunn til å ta et bilde. Og samtidig er det helt tydelig når en blar i et slikt album, at bilder tok man ikke på måfå, slik man gjør i dag.
Det er fint med pc og scanner, som gir muligheter for bearbeiding av bilder. Her har jeg først forstørret bildene og så klippet ut damene fra bakgrunnen. Etterpå har jeg plassert dem oppå sommerfuglvinger. Synes det ble veldig fint og morsomt. Og plutselig blir diktets innhold helt annerledes.
Jeg vet ikke hvem disse unge damene på bildene er. Men jeg håper at de fikk luft under vingene sine... og det er derfor jeg har brukt et kart-stoff som bakgrunn for bildene, og også til fly-fly-fly-applikasjonen.

Hele bunnen på bildet er frihåndsquiltet etter at applikasjonene kom på plass.
Det vil si, jeg laget bildet med gress og himmel først, og bygget opp resten av bildet rundt denne biten.
Stoffet jeg har brukt til sommerfuglene, er fra ett fantastisk stykke fargerik batikk, og ikke fra forskjellige stoffer, slik en fort kan tro.

Overføringen av bilder til stoff, har jeg gjort ved hjelp av Transfer artist paper, TAP, som du kan høre om ved å klikke på linken. Dette er etter mitt syn den beste måten å overføre bilder på.

Jeg har forresten også tidligere sydd bilder inspirert av Sverdrups diktning. De finner du her og her.

Bildets størrelse er bredde 51,5cm , høyde 46cm

Sommerfugler










2 kommentarer:

  1. Et nydelig veggteppe.
    Sommerfugler er flotte
    Ønsker deg ei velsignet god helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk!
      God helg til deg også :)

      Slett