25. desember 2016

En liten (stor) nisse


GOD JUL!

Endelig kan jeg begynne å vise fram hva slags julegaver jeg har laget i år.

Først ute er denne nissen.
Jeg hadde så lyst til å lage noe helt spesielt til barnebarnet mitt. Noe som kan tas fram hver jul. Og noe jeg kan lage til alle barnebarna - når den tid kommer.



Jammen måtte jeg lete lenge etter noe jeg hadde lyst til å sy.
Etter å ha sett gjennom masse bøker og blad (og da snakker jeg om store mengder, slik mange av oss håndarbeidsmennesker har), husket jeg at jeg jo har en perm med oppskrifter og mønstre i.
Der fant jeg julemønstre som sto i KK i 1989!
Pussig å tenke på at jeg den gangen ventet mitt andre barn, og hadde ingen tanker om en ungeflokk på fire... eller om barnebarn.









Denne nissen var enkel å lage (bare to hele stykker sydd mot hverandre) og samtidig hadde jeg muligheten til å gjøre så mye med den som jeg ville.
Og det er nettopp derfor ansiktet ikke ser ut som på originalen. Selve ansiktet har jeg festet til kroppen med applikasjonssting. Øynene er laget av knapper, nesen er brodert på. Kinnene har jeg brukt akrylmaling til. Og munnen er laget med frihåndsquilting - jeg har først festet rødt stoff under, og etterpå har jeg sydd over med rød quiltetråd.
Jeg sløyfet håret og brukte julebånd på luekanten.
Samme slags bånd med "god jul" på, festet jeg på lommen.
Opp på toppen av luen har jeg festet en liten bjelle.
Nissens høyde er 65 cm.

Nissen er fylt med vatt. Jeg fulgte først et tips jeg kom over på nettet. Der sto det at vatten fra Ikeas billige hodeputer kan brukes som fyllvatt. I og for seg en god ide, men den vatten var av det grovere slaget... Etter at jeg egentlig var helt ferdig, oppdaget jeg at vatten boret seg igjennom stoffet og ga nissen en tynn, hvit "pels". En av årsakene kan også være, at bomullsstoffet (også kjøpt på Ikea) er tynt og kanskje også litt løst vevd. Ikke vet jeg... det hele endte med at jeg måtte ta opp sømmen, dra ut fyllet og fylle nissen en gang til, denne gangen med fyllvatt av bedre kvalitet.

Inni lommen på magen tok jeg to små bøker. En med julesanger på norsk (barnebarnet bor i Sverige) og en liten bok som forteller hvorfor vi egentlig feirer jul. Og da mener jeg ikke solsnu eller noe annet merkelig, som i det siste har dukket opp som en forklaring på vår julefeiring.
Det jeg er opptatt av, er at vi feirer jul for å markere Jesu fødsel.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar