26. desember 2016

Tovete barnevotter og sitteunderlag





... og julegaveavsløringene fortsetter!
Noe jeg ikke har gjort på mange år, er toving. For noen uker siden fikk jeg veldig lyst til å gjøre det igjen, og fant fram alt jeg hadde av garn som lar seg tove.






Det første prosjektet ble votter til barnebarnet.

Jeg hadde noen nøster av Nissegarn, muligens en garntype som ikke eksisterer mer, siden det ble solgt i forbindelse med at "alle" skulle ha Blåfjell-produkter for noen år siden.
På båndet står det at garnet egner seg til toving, og det stemmer veldig bra!
Oppskriften til vottene fant jeg her her. (Tommelen fikk en litt merkelig størrelse i forhold til resten av votten, synes jeg.)









Jeg hadde så lyst til å tove mer, for det jeg mente å huske, stemte godt: det er veldig gøy å strikke med tykke pinner og tykt garn og se dette forvandle seg til fine produkter i vaskemaskinen .
Dermed begynte jeg å strikke på sitteunderlag. Restegarnet jeg hadde, holdt bare til striper, så resten måtte jeg kjøpe. Valget falt på Østlandsgarn (Nille), som jeg brukte dobbelt.
Siden jeg hadde rikelig igjen av Nissegarnet, kunne jeg også strikke et lite sitteunderlag, som matcher med vottene.








 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar