25. august 2016

Plommelikør

Det høres muligens noe usannsynlig ut, men jeg driver faktisk med andre ting også, og ikke "bare" art quilting.

I år er det et utrolig bra plommeår i hagen min. Det vil si, på min lille hageflekk står det to plommetrær, begge to gaver fra søsken til to av familiens konfirmanter.
Det ene treet har ikke produsert mer enn et par plommer i år, mens det andre er altså stappfullt av frukt.
Det finnes grenser for hvor mye en kan spise av ferske plommer, uansett hvor gode de er. Derfor har jeg vært på jakt etter plommeoppskrifter på nettet.

Så kom jeg på at det jo går an å lage plommelikør! Det finnes en tid for alt, også for å forsøke seg som likørprodusent. Og nå var altså tiden inne for mitt vedkommende :)
På nettet er det mange likøroppskrifter, men etter å ha studert dem litt, oppdaget jeg at de jo er nokså like alle sammen. Jeg landet på denne, som jo er på finsk. Men oppskrifter på plommeliør er å finne på norsk også, det er bare å lete!
I det ene glasset er det vaniljestang og knuste plommesteiner for å gi litt ekstra aroma. Til det andre glasset hadde jeg lyst til å tilføye noe ekstra, og lette etter kanelstang i krydderhyllen min. Det fant jeg ikke, men jeg fant noen strjerneaniser, som jeg puttet i glasset, i tillegg til vaniljestangen. 

Så er det bare å vente på at likøren blir ferdig ved juletider.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar