15. juli 2019

Så skimrande var aldrig havet


Når begynner min kunstneriske prosess? Hva inspireres jeg av? Svaret er som oftest: inspirasjonen kommer når jeg leser en tekst eller hører en sang.
Men denne gangen begynte det hele med et stoff, en batikk som har ligget i hyllen min i mange år. Jeg kjøpte den selvsagt fordi jeg syntes at den var vakker med sine nyanser i turkis, blått og lilla. Men det har vært et vanskelig stoff å bruke fordi mønsteret har vært veldig... stripete, er nok det rette ordet.

Ofte kommer inspirasjonen mens jeg sover... og det var det som skjedde nå også. Straks jeg våknet en morgen, visste jeg hva jeg skulle gjøre med dette stoffet.
Og samme dag satte jeg i gang med å skjære stoffet i biter slik at jeg kunne samle mest mulig blått til en himmel. Det var den eneste planen jeg hadde. Men det tok ikke lang tid før jeg oppdaget at jeg samtidig nynnet på Evert Taube sin "Så skimrande var aldrig havet".
Da var det avgjort: det var denne teksten som skulle bli den "virkelige" inspirasjonen til denne art quilten.

Jeg har frihåndsquiltet over hele himmelen med rosa/turkis.
Der er det også frihåndsapplikert noen måker og en oransje sol. Solens kanter er laget av et lite stykke håndmalt silke.
Landskapet, havet og stranden er også frihåndsquiltet. Blomstene og seilbåtene er frihåndsapplikert.
Det er også noe håndsøm på dette bildet. På himmelen og mellom bølgene har jeg brukt oransje broderigarn i ull, samme garnet i grønt er brukt på stranden.

Denne art quiltens størrelse er bredde 46 cm og høyde 53 cm.
"Så skimrande var aldrig havet" kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.



Så skimrande var aldrig havet


 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar