4. april 2016

Kors av resirkulert papir


Noen ganger blir jeg overrasket over hva jeg kan finne på å sette i gang med. Dette korset er definitivt et slikt overraske-meg-selv-prosjekt.

Slike papirkors hadde jeg ikke sett før jeg kom over dem i forbindelse med litt "research" til min nyeste art quilt.
Det jeg egentlig lette etter, var bilder av mexicanske kors. Mens jeg lette, fikk jeg øynene opp for hvor mye nydelig kunst det finnes blant alle korsene over hele verden. Til slutt måtte jeg lage en egen Pinterest-mappe til alle de vakre korsbildene jeg kom over - og kommer over i framtiden.

Og blant alle de fine korsene, fant jeg altså kors laget av papir fra ukeblader, kataloger, aviser.
Etter å ha sett mange nok av slike bilder, skjønte jeg jo, at tiden var inne for et lite papirkors-forsøk.
Jeg leste noen instrukser, men fant ut at det beste var bare å sette i gang og finne ut av ting underveis. Her er en bra beskrivelse av fremgangsmåten.

Jeg hadde lyst til å lakke korset, og det hadde sikkert gått an å bruke en hvilken som helst lakk til det. Jeg hadde ikke lakk, men en gammel flaske med decoupagelim stående her. Dermed brukte jeg mange lag med den til å gi korset mitt en siste finish.

Dette var morsom pusling, men det tok sin tid - og det gikk en del papir til dette, så det holder ikke med et og annet reklameblad.





Og et lite ps, på selveste 1.mai...

Siden dette innlegget ble skrevet, har jeg laget to nye kors, som skal gis bort i gave. Begge to er laget av Gudrun Sjödens nyeste katalog. Katalogen hadde fine farger og helsides bilder. Papiret var litt vanskelig å jobbe med (hardt og porøst), med det gjorde ikke noe, siden sluttresultatet ble så fint.

 




4 kommentarer:

  1. Så stilig. Et kjempefint kors
    og en flott måte å bruke alt det
    en har av papir til noe fornuftig.
    Ønsker deg ei velsignet god helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk!
      Veldig artig å lage. Og etter å ha sett etter på nettet, lages det jo litt av hvert på denne måten, blant annet engler har jeg sett. Så hvem vet, en vakker dag...

      Slett
  2. Så flott teknikk dette var - vakkert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Disse var veldig morsomme å lage! Du som driver med slike puslerier selv, bør prøve dette!

      Slett