5. september 2014

Ja enno kan alle ting skje!



Halldis Moren Vesaas (1907-1995) debuterte i 1929  med diktsamlingen "Harpe og dolk".
Diktet "To roser"  er fra denne samlingen.
Det er noe ungdommelig sjarmerende i at den unge kvinnen har funnet ut at "enno kan alt skje".
Også jeg som er rundt 30 år eldre enn Halldis på 22, finner noe lyst og forhåpningsfullt i de samme ordene.


To roser

av Halldis Moren Vesaas


Det kom til mitt bord to roser,
to halvsprotne roser i stad.
Eg sit her og ser på dei båe
og blir så forunderleg glad.

To halvopne, kviskrande munnar
som lovar så halvt om halvt
at enno er inkje til endes
og enno kan hende meg alt.

Og røyster eg trudde var tagna
for alltid i sjølve meg
svarar i undring og jubel:
Ja enno kan alle ting skje!




Jeg brukte crazy quilt-teknikken da jeg sydde rosene. Det er alltid like fascinerende å se blomstene vokse seg større - og at de alltid blir helt unike, ulik noen av de andre.
Jeg har brukt frihåndsquilting over hele arbeidet.
I tillegg har jeg sydd 41 vatterte roseblader, som er sydd på teppet.
I nedre kant har jeg sydd teksten "Ja enno kan alle ting skje!"
Quiltens størrelse er bredde 87 x  høyde 65 cm.

Ja enno kan alle ting skje!


 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar