6. september 2020

En frihåndsquiltet skulderveske

 

Jeg har sydd en del vesker de seneste årene. Det har vel egentlig blitt sånn at om jeg trenger en ny veske, så syr jeg den selv. Og denne gangen trengte jeg en liten, svart skulderveske.

Istedenfor å bruke et komplisert veskemønster med x-antall deler, har jeg funnet ut at den greieste måten å sy en veske på, er å holde seg til fire deler. Eller fem, om det skal være en lomme et eller annet sted. Men ellers bygger jeg opp veskene av et kombinert bakstykke/lokk, forstykke, sidestykke og skulderreim. Og selvsagt forstoff og vatt. 
Jeg frihåndsquilter slik jeg ellers også gjør og jobber hele tiden med tre lag: forstykket, vatt og for. På denne måten kommer foret på en enkel måte på plass samtidig mens vesken blir sydd.
Det er fritt fram å bestemme størrelsen på vesken selv. Å lage litt avrundete hjørner på lokket og nederst på bak- og forstykket etter at frihåndsquiltingen er ferdig, gjør det enkelt å sy sidestykket på plass.

Et tips: det er lurt å gjøre seg ferdig med all frihåndsquiltingen før delene skjæres opp til riktige mål. Dette fordi all frihåndsquilting får stoffet til å strekke seg ut eller sammen, så det er alltid viktig å beregne litt mer stoff enn det delene egentlig trenger.

Aller først laget jeg den applikerte blomsten. 
Nederst er det blader av et stoff i sølv og svart. Disse bladene festet jeg til bunnen med Steam-A-Seam. Oppå dem plasserte jeg så blader av svart thai-silke. For å få en rufsete effekt lot jeg silkebladene ligge løst mens jeg frihåndsapplikerte.
Etter mye frihåndssying på og rundt blomsten, kunne jeg så frihåndsquilte resten av bunnen, forstykket og sidestykket.

Så var det å skjære alle delene - og skulderreimen - etter de mål jeg ønsket å bruke.
Det er vatt også inni skulderreimen.

Noen ganger syr jeg veskene sammen slik at sømmene kommer på utsiden. Da syr jeg et bånd over sårkantene slik at de skjules. Samme båndet bruker jeg også til lokket og den øverst kanten av forstykket.
Denne gangen valgte jeg å sy slik at sømmene kom på innsiden. Jeg gjorde det enkelt og kastet over dem noen ganger for å slippe løse tråder. Bånd brukte jeg bare til lokket og til den øvre kanten.
Og som det skarpe øye ser, består den siste finishen av små glassperler i svart og mørkegrønt inni blomsten.

Til lukking av vesken brukte jeg borrelås. Jeg er litt lat av meg og synes at en liten bit borrelås er en god løsning uten mye om og men. Og den fungerer helt greit også i bruk - akkurat det har jeg jo mange års erfaring med.

Denne veskens størrelse er ca. 20x20cm. Den er liten, men likevel tok det en del timer å sy den.
En ting er sikker: skal du sy deg en veske, så må du beregne god tid. Skal du i tillegg frihåndsquilte og -applikere, er dette absolutt ikke noe hastverksarbeid.


  


 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar