28. desember 2018

En liten (stor) nisse nr. 2



🎄 Nå har vi endelig feiret "julaften nr.2" med barnebarna på plass, og jeg kan vise fram den eneste (!) julegaven jeg har sydd i år.

🎄 For to år siden sydde jeg en nisse til mitt eldste barnebarn.
Nå har han vært storebror i halvannet år og jeg har sydd en nisse til lillebroren også.

🎄 Mønsteret til nissen fant jeg i en KK fra 1989.
Denne gangen fikk jeg problemer med Ã¥ fÃ¥ tak i stoff til nissen, kanskje fordi jeg var litt tidlig ute med letingen etter et julerødt stoff. Ikea har solgt ensfarget bomullsstoff før og det var det jeg brukte sist. I Ã¥r har de ikke denne fargen i utvalget sitt, men Ikea ble redningen likevel. Jeg kjøpte nemlig en pakke med to kjøkkenhÃ¥ndklær hos dem, "Vinter 2018" heter kolleksjonen. Det ene hÃ¥ndkleet var rødt mens det andre var rutete, men jeg fant ut at det jo kunne bli en morsom vri. Og det ble det! I tillegg var hÃ¥ndklærne laget av et litt solid bomullsstoff, sÃ¥ de egnet seg veldig bra til formÃ¥let.
Ett håndkle var akkurat nok til en side av nissen, jeg måtte bare sprette opp sidesømmene for å få plass til nissens hender.

Bladet med det originale mønsteret
🎄 Som sist, har jeg også denne gangen laget en personlig variant av det originale mønsteret.
Kinnene er malt med akrylmaling, munnen er laget av et rødt stoff med maskinsøm over, nesen er sydd for hånd.

🎄 Også denne gangen puttet jeg en liten bok om julen i lommen på magen, "Jesus blir født" heter den. Sånn at vi ikke glemmer hvorfor vi feirer jul.

🎄 Nissens høyde er 65 cm.

🎄 Foreløpig er barnebarnet på ett år og sju måneder noe skeptisk til nissen sin, men jeg regner med at de blir gode venner etter hvert 🎅👦

🎄 Her finner du nissen fra 2016.                                                   




  



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar