26. september 2017

Rhapsody in Blue


Blått har alltid vært fargen min, helt fra barndommen av. Muligens ligger noe av årsaken i at jeg arvet klær etter to storbrødre... og da ofte blåe sådanne. Uansett hva det er som har påvirket meg, så er det i høyeste grad fortsatt slik at jeg elsker blått med alle sine fantastiske nyanser.
Og da er det kanskje ikke så rart at da jeg hørte på "Rhapsody in Blue" av George Gershwin, slo det meg plutselig, at jeg burde sy en helt blå art quilt til musikken.

"Rhapsody in Blue" er nok kjente toner for mange. Her kan du høre stykket.
Det er egentlig ganske utrolig å tenke på, at det er over nitti år siden stykkets urframførelse.
Det sies at Gershwin satte i gang med komposisjonen, etter å ha lest i avisen at "George Gershwin is at work on a jazz concerto." Det visste han visst ingenting om, men ble inspirert og pushet til å komponere noe som viste seg å bli et rapsodisk verk for piano og jazzband, altså "Rhapsody in Blue"

Her finner du en morsom artikkel om emnet, om du er interssert i å lese mer om dette :)

... og hva er så en rapsodi? I følge bokmålsordboka, dreier det seg om "musikkstykke i fri form sammensatt av flere melodier". 
Og med alt dette i tanke og med "Rhapsody in Blue" spillende i bakgrunnen, lot jeg fantasien og kunsten ta meg dit den ville. Dette er forøvrig første gang jeg syr en art quilt til ren musikk uten tekst.
Resultatet ble et bilde som levde sitt eget liv. Jo mer jeg klippet og sydde, jo mer måtte jeg få med på bildet. Og sånn går det jo ofte med meg. Noen ønsker å følge prinsippet "less i more". Jeg heller mer mot "mye vil ha mer".  Dermed måtte det til en hel del perler som siste finish på bildet.
Alle applikasjonene er laget av håndfargede stoffer.


Siden bildet har en noe utradisjonell fasong, sier jeg dette om målene:
bredde øverst er 46 cm
bredde på det bredeste er 53 cm
og den lengste lengden er 59 cm.



  "Rhapsody i Blue" kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.



"Rhapsody in Blue"







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar