6. september 2017

"Rapport fra grasrota" av Hans Børli



🐜

Rapport fra grasrota
av Hans Børli

Jeg er en liten maur.
Det stilnes over stiene
og storkvelden tar til å skumre i skogen.
Alle vettuge gamle skogsmaurer
er for lengst vel i hus
med barnåla si - men jeg
kravler i skymmingen med griperne klare
oppover et svaiende hveingras-strå.
Skulle jo være fint
å komme trekkende heim til tua
med ei stjerne ...


🐜


Dette fine, lille diktet av Hans Børli, ga meg inspirasjon til min nyeste art quilt.
"Rapport fra grasrota" ble første gang utgitt i diktsamlingen "Når kvelden står rød over Hesteknatten", som kom ut i 1979.




I forbindelse med at jeg forteller om art quiltene mine og om diktene/sangene/tekstene jeg bruker, liker jeg å google litt. Det er fint å finne ut litt forskjellig om tekstforfatteren og om andre ting som dukker opp.
Og denne gangen fant jeg en del fascinerende fun facts om mauren.


Visste du for eksempel at
  • av rundt 14 000 kjente maurarter i verden, har vi omtrent 70 i Norge. Mange er fortsatt uoppdaget
  • det kan hende at det finnes så mange som 25 000 arter
  • vekten av alle maur her i landet, er beregnet til å være større enn vekten av alle elg
  • maurtuene kan bli mange ti år gamle, ja, man vet faktisk om noen som er så gamle som 250 år

Nok om maur i denne omgang 🐜


Jeg fant også ut at i desember 2018 er det hundre år siden Hans Børli ble født. Her kan du lese mer om hvordan dette markeres.
Hans Børli hadde en enorm produksjon, og er blant mine dikter-favoritter.
Han har inspirert meg flere ganger tidligere til å sy et bilde.
Her finner du de andre:

Størrelsen på denne art quilten er bredde 26 cm  og høyde 55 cm.




Rapport fra grasrota








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar