1. april 2017

Enda mer 金継ぎ

Og 金継ぎ  er det samme som kintsugi, en gammel japansk metode for reparasjon av ødelagt keramikk og porselen. Det er meningen at skjøten vises og at den slik blir en del av den estetiske opplevelsen.
Jeg har sydd også andre bilder inspirert av kintsugi, dem kan du se og lese om her og her.
Min grenseløse begeistring har ført meg til utallige bilder av kintsugi-reparerte fat, kopper og skåler. For eksempel på Pinterest er det mye å finne for den spesielt interesserte. Jeg har faktisk også en egen mappe for mine kintsugi-funn.

Etter å ha sett på alle disse bildene, fikk jeg lyst til å bruke den runde formen også i kunsten min.
Resultatet ble to runde art quilter som er montert på en firkantet kanvas. Begge bildene er sydd slik alle art quiltene mine er, i tre lag. Etter at jeg var ferdig med å klippe og feste de små bitene på bildet (og her har jeg altså jobbet med en pinsett i mange, mange timer!), frihåndsquiltet jeg over alle bitene. Hele overflaten er fylt med disse mini-bitene, som får den til å se litt mosaikkaktig ut. Først etter at alt dette var gjort, skar jeg ut den endelige runde formen.
Jeg har brukt akrylmaling i gull på begge bilder. "Gullbitene" har jeg klippet ut av lutradur, som også er malt med gull. Jeg har brukt gullmaling både før og etter at jeg plasserte alle de små stoffbitene oppå bakgrunnen.
Etter å ha skåret ut bildet, tok jeg et strøk med gullmaling også over kanten på bildene for å skjule vatten som da kom fram. Til slutt kastet jeg over kantene med en gullfarget Fufu-tråd. Ellers har jeg brukt metallisk gulltråd - og selvsagt også yngdlingstråden Fufu til quiltingen ellers.

På bildet jeg har kalt "Kintsugi-helbredelse I", går gullstripen gjennom hele den runde flaten, slik den også gjør når ødelagte fat repareres med gull.
På "Kintsugi-helbredelse II", har jeg tatt tanken litt videre. For om det er jeg selv som er ødelagt, må helbredelsen også skje innenfra, i små fragmenter, uten at de store, klare sårene nødvendigvis kommer til syne med det samme.
                         
De runde art quiltene er festet på ferdigmontert kanvas som
er malt med akrylmaling. 
Gullmønsteret går fra quilten og over på kanvasen.

Bildenes størrelse er 30x30 cm.

Kintsugi-helbredelse I




***


Kintsugi-helbredelse II





2 kommentarer: