2. november 2015

Bestemoderlige håndarbeidsaktiviteter II


Som kunngjort tidligere, så har jeg blitt bestemor til en liten gutt.
Og nå har jeg endelig også fått sett den nydelige lille pjokken på tre uker. Dermed har jeg fått overlevert enda flere bestemor-gaver til ham, og kan nå vise dem fram her.

Babysokkene har en helt egen historie.
Jeg fant oppskriften i et gammelt, finsk ukeblad for lenge siden og strikket flere par av dem.
Så fantes det en gang i tiden et superfint nettsted for alle håndarbeidsinteresserte, nemlig Trådsnella, drevet av ukebladet Familien. Der var det mye liv og røre, og der var det mange av oss som viste fram det vi hadde laget.
Etter at jeg hadde lagt ut noen bilder av babysokkene mine, var det noen som spurte om jeg ikke kunne oversette oppskriften til norsk.
Og det gjorde jeg. Siden jeg gjorde noen viktige forenklinger og forandringer til den allerede så enkle oppskriften, begynte jeg å kalle tøflene for "iinas babysokker".
Jeg la ut oppskriften på nettet, vel vitende om at den kunne bli spredt i alle retninger på kort tid.

Da jeg nå strikket enda et par, søkte jeg litt på nettet. Og jeg fant ut at jeg hadde rett, oppskriften har så absolutt levd sitt eget liv. Og som sagt, det er både forventet og helt greit. Det interessante er likevel at så mange bloggere ikke forteller hvor de har oppskriften fra. Hvorfor ikke?
Men så fant jeg ett hederlig unntak og den bloggen finner du her. Så morsomt å se at jeg får kreditt for oppskriften, og at sokkene har fått et nytt navn, "iina-sokker".

Og her er altså mine nyeste "iinas babysokker", strikket av Viking Baby Ull.

Nederst finner du den originale oppskriften min, om du har lyst til å strikke et par eller to :)
(Om du skulle ønske å blogge om babysokkene, setter jeg stor pris på at du lager en link til bloggen min!)



Gave nr.2 til det nyfødte barnebarnet mitt, var denne lille sovedukken.
Oppskriften til "Dormilón" snublet jeg over ved en stor tilfeldighet for litt siden.
Syntes den var så søt og nå fikk jeg anledning til å sette i gang - med en oppskrift på spansk. Men det var ikke noe problem. Litt spansk kan jeg fra videregående, og resten sjekket jeg på nettet. I tillegg følger det med en veldig detaljert film om hele prosessen på bloggen.
Så det var faktisk veldig gøy å "hekle på spansk"!
Dukkens lengde fra topp til tå er 28 cm.

Og her finner du oppskriften!






iinas babysokker
Str. nyfødt -->

ca. 25g Babyull
Pinner 2,5
Sokkene strikkes på to strømpepinner fram og tilbake.

* Legg opp 36 m.

* Strikk 24 omganger r (=12 riller).

* Strikk så 3 cm med glattstrikk (=14 omg.)

* For å strikke toppen av sokken gjør du slik:
Strikk r til det er 12 m igjen på pinnen. Snu arbeidet, strikk 12 m r  tilbake, snu. (De ytterste 12 masker på begge sider blir altså   liggende ”på vent”). Strikk fram og tilbake i 24 omganger (=12 riller).

* Den ytterste masken felles av i begynnelsen og slutten på siste pinnen (=10 masker på pinnen).

* Plukk opp 13 masker på hver side langs lappen. Da har du alle 60 m på en pinne.

* Strikk 10 omganger r (=5 riller).

* Så strikkes undersiden av sokken med de 12 midterste m, det blir 24 m på pinnen på hver side av disse maskene. Gjør slik:

* Første omg.: strikk 35 m r og så 2 m r sammen.

* Snu arbeidet. Strikk 11 m, 2 vridd sammen, snu.

* Fell på denne måten til det er 6 m igjen på sidene. Midtstykket har hele tiden 12m. Til fellingen tar du altså alltid den siste masken på midtstykket og strikker den sammen med den første masken på sidestykket.

* Når fellingen er ferdig, feller du resten av maskene av.

* Sy sammen, slik at du først syr sammen hælen og så sømmen bak.



6 kommentarer:

  1. Så nydelige ting du har laget til den lille gutten.
    Gratulerer med et lite barnbarn. Er nok stor stas
    for bestemor det.
    Ha ei velsignet god novemberuke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takktakk! Det er så morsomt å lage noe til en liten en igjen, etter at alle ungene mine er blitt voksne :)

      Slett
  2. Gratulerer som bestemor! Det må være det beste man kan få oppleve, utenom det å få egne barn!
    Og det var så moro å se at du hadde gitt deg til kjenne i bloggen min! Jeg har tenkt på deg mange ganger, for jeg har jo ikke sett noe til deg siden Trådsnella-dagene. Nå skal jeg komme på besøk i bloggen din!
    Det er en selvfølge å oppgi kilde til en oppskrift, mener jeg. Det var jo derfor jeg spurte deg om lov til å legge den ut i sin tid. Jeg kan fortelle at jeg har strikket disse vottene i hopetall. De er bare så fine; sitter godt på foten og "varer" lenge :)
    Ha en fin kveld og kommende uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei igjen! Og takk - ja, det er veldig stort å ha fått et barnebarn. Bare synd at han og foreldrene bor noen timers kjøring unna.
      Jeg hadde glemt helt bort, at du en gang spurte om å få bruke oppskriften min, så jeg ble gledelig overrasket da jeg fant bloggen din.
      Det er uforståelig for meg at ikke folk sier hvem kilden er, når de låner oppskrifter. Selv synes jeg at det alltid er artig å linke til andres blogger og vise hvor idéen kommer i fra :)
      En god uke til deg også!

      Slett
  3. Det var et koselig gjensyn med Iinas babysokker som jeg husker godt fra Trådsnella/Norge123. Oppskriften ligger på pcen min, men jeg har ikke hatt noen å strikke dem til. Men om noen år er jeg forhåpentligvis også heldig å få barnebarn, og da skal nok babysokkene forsøkes. Og selvsagt må man linke til blogger hvor man har funnet oppskrifter, det er en selvfølge.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har nok blitt noen par av disse sokkene her i landet. Morsomt!
      Og plutselig sitter man der, og strikker til sine egne barnebarn...!

      Enig med deg, linking til andres blogger er en selvfølge. Men pussig nok, ikke for alle.

      Slett