3. juli 2015

En mini-Art Quilt

Jeg holder på med et ganske stort art quilt-bilde for tiden. Det er så mye arbeid med det bildet, at det ikke blir ferdig med det første.
Greit nok det, men i dag fikk jeg akutt behov for å sy noe som jeg kunne bli ferdig med ganske fort.

Dette bildet er lite, 10x15 cm.
Bunnen er et ferdig oppspent "lerret", klar til å males. Jeg kan ikke en gang huske hvor, når og hvorfor jeg kjøpte noe slikt. Det er mange år siden, og i dag visste jeg akkurat hva jeg skulle bruke det til.

Jeg malte hele bunnen med blågrå akrylmaling. Mens den tørket, sydde jeg dette lille korsbildet.
Bunnen, en liten lapp bestående av de tradisjonelle tre lagene, stoff-vatt-stoff, er frihåndsquiltet med loddrette streker. Bunnstoffet har jeg farget selv - det kan du lese om her.
Etter denne quiltingen, skar jeg biten til riktig størrelse og sikksakket over kantene.

Så var det korsets tur, laget av mange små, avlange biter i lilla og blått. Korset er quiltet over med frihåndsquilting, først med en flerfarget quiltetråd i lilla nyanser, så med en blank, lilla tråd - den samme som jeg brukte til kantene.
Til slutt sydde jeg rundt korset med en blå metalltråd.

Jeg limte bildet på lerretet med vanlig hobbylim, og det ser ut til å funke bra.
Som siste finish, limte jeg et blankt, lilla bånd langs kanten av rammen.


 





4 kommentarer:

  1. Hei, fant tilfeldigvis bloggen din, slik som det ofte er, og nå har jeg lagt den til blogger som jeg vil lese.
    Så mye fint du lager! Og sier! Og dikter!
    Fint korsbilde. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. :)Tusen takk for veldig hyggelig kommentar!

      Slett
  2. Hei. KOm over bloggen din i dag. Kommer til å legge den
    til på min bloggliste. Liker veldig godt det du lager
    Kjempeflott det korset. Har selv hatt en drøm om å sy
    tin med bibelske tekster og motiv. Har i det siste sydd lite da tida
    blir brukt til mye menighetsarbeid.
    Skal forresten til Hamar i helga, på stevne på Hedmarktoppen.
    Ønsker deg ei velsignet god helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar!
      Det gir ekstra mening til det jeg lager, å ta utgangspunkt i en tekst. Og å sy til ord fra Bibelen, det blir jo det mest meningsfulle :)

      Slett