22. mai 2017

I ditt lys ser vi lys



Jeg tror ikke jeg skal skrive så mye om denne art quilten. Ordene jeg har brodert i bildet, får være forklaringen.
Symbolet (Chi Rho), er et av de eldste kristusmonogrammene man kjenner til, og er satt sammen av to greske bokstaver, X og P. Bokstavene tilsvarer våre bokstaver K og R, de to første bokstavene i Kristus, ΧΡΙΣΤΟΣ.

Denne art quilten er bygget opp som et lappeteppe rundt fire crazy-quilt lapper.
Fargene går fra svart til lilla.
Jeg har først frihåndsquiltet over hele bunnen med to forskjellige lilla-nyanser. I tillegg har jeg brukt gulltråd.
Til slutt har jeg brodert for hånd med moulinegarn.
I tillegg til streker på kryss og tvers, har jeg brodert fem setninger inni noen av strekene:

Kyrie Eleison ~
Kriste Eleison ~
Herre, hør vår bønn ~
Gi oss din fred ~
I ditt lys ser vi lys ~

Størrelsen på "I ditt lys ser vi lys" er bredde 62cm og høyde 47cm.
Denne art quilten kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.











2 kommentarer:

  1. Et sterkt bilde. Veldig mye mørke, samtidig som det finnes glimt av håp. Du lager så mye fint. Jeg ser at her ligger det mye bak.
    Jeg fikk så lyst til å sende deg et av mine dikt. Mørket i bildet ditt fikk meg til å tenke på denne teksten.
    Sender deg en epost... :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk for kommentar!
    Det er dette glimtet av lys og håp, som er så viktig for meg å prøve å formidle gjennom bildene mine.
    Denne art quilten er kanskje ikke helt så mørk som på bildene her. Det er ikke alltid så lett å få gjengitt de rette fargene, spesielt ikke når jeg har brukt mørke stoffer.

    SvarSlett