19. mars 2015

"Floden"

  


Det er ikke slik at jeg bruker bare en dag eller to til en art quilt, om det kan virke sånn.
Dette bildet begynte jeg på for noen uker siden. Så fikk jeg idéen til korsbildet, som jeg bare måtte realisere før jeg kunne avslutte "Floden".

Idéen til "Floden" fikk jeg mens jeg hørte på sangen med samme navn.
Jeg har hørt og hører mye på Bjørn Eidsvåg. Mange av hans tekster og melodier betyr veldig mye for meg.
Siden jeg har mitt nære forhold til musikken hans, har jeg på lik linje med ham selv ikke vært noe begeistret for alle de flåsete fortolkningene av sangen som har dukket opp. Her forteller han om at nåden og kjærligheten er det gjennomgående temaet i "Floden".
Også jeg holder meg til sangens egentlige budskap.


"Det renner ei elv, ei duvande flod gjennom livet mitt"
"Og kver gang eg våge å bade i deg blir eg heil og rein"

"Og eg føle meg redd for nåden og glea du skjenke meg"



Den fullstendige teksten til "Floden" finner du her.


Her er det frihåndsquilting over hele flaten. Det samme quiltemønsteret i mørkeblått på bakgrunnen går også over til selve rammen.
Til noen av bølgene har jeg brukt chenille-teknikk. Jeg har tidligere brukt teknikken til bl.a. et sengeteppe. Kanskje forteller jeg om det en annen gang :) Når det gjelder dette art quilt-bildet, dreide det hele seg om en nokså liten lapp som fikk den nødvendige behandlingen for å få en litt rufsete overflate.
De metallaktige bølgene er laget med Angelina fiber.
I tillegg har jeg sydd på mange, mange perler på selve floden. Og til å ramme inn bildet har jeg brukt små, svarte knapper (som på bildene ser mer gråe ute) og ovale, flate perler med den samme turkise fargen som en kan finne i bølgene.

Bildets størrelse er bredde 72,5 cm x høyde 41 cm.

"Floden" kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.

"Floden"








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar